Kopalnia w Wieliczce zamknęła rok z 1 mln 120 tys. turystów

fot. Materiały prasowe

Prawie milion sto dwadzieścia tysięcy gości odwiedziło Kopalnię Soli „Wieliczka” w 2022 roku. To o 61% więcej niż rok wcześniej i równocześnie 60% ruchu z rekordowego 2019.

Ruch turystyczny w wielickiej kopalni z każdym kolejnym rokiem się odbudowuje. – Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży „po sąsiedzku” – my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą maja nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu – mówi Paweł Nowak, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.

179 krajów, jedna Wieliczka

W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło ponad milion 119 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj – zagranica wyniosły 56% do 44%. Zwiedzający z państw z pierwszej dwudziestki generują aż 87% ruchu zagranicznego w kopalni. – Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja i Niemcy, które wygenerowały 30% ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach – zapewnia Jan Ziobro, Członek Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.

Na miejscach 4-10 znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania i Słowacja. Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów, Szwedów i Belgów. Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy. W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania to polski (52% zwiedzających), angielski (32%), francuski, hiszpański po 3% oraz niemiecki i włoski po 2,5%.

Edukacyjna rola solnych podziemi

W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół. W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. Aż 76% całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24% zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię, Nocna przygoda w kopalni.