Minister Adamczyk w Niepołomicach: przywracamy zlikwidowane połączenia

Zgodnie z ogłoszonymi niedawno wynikami naboru projektów do programu Kolej Plus, w Małopolsce duże rządowe dofinansowanie otrzymają cztery projekty. Jednym z nich jest budowa połączenia z Krakowa do Niepołomic.

Przy ul. Kolejowej w Niepołomicach, w sąsiedztwie planowanej stacji, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił dziś m.in. o znaczeniu programu dla walki z wykluczeniem komunikacyjnym.

– Przed ponad 20 laty zlikwidowane połączenie kolejowe spowodowało olbrzymie kłopoty w komunikacji, które odczuwają kolejne pokolenia mieszkańców regionu. Dziś znajdujemy się w miejscu, gdzie nieopodal funkcjonowała stacja kolejowa. Zostanie ona odbudowana – zapowiadał.

– Kolej Plus to pierwszy program kolejowy, który w połączeniu z samorządami wskazuje linie kolejowe łączące miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Realizowany jest wspólnie z samorządowcami, bo oni doskonale wiedzą, które połączenia są najbardziej istotne z punktu widzenia potrzeb mieszkańców – podkreślał minister.

W Małopolsce na rządowe dofinansowanie mogą liczyć cztery projekty. Trzy dotyczą budowy nowych torów, a jeden – modernizacji istniejącej linii. Łącznie chodzi o ponad 60 kilometrów linii kolejowych, a suma projektów to ok. 1 296 mln zł. Dofinansowane zadania to:

1. Budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz

Efektem realizacji projektu będzie budowa dwutorowej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 i 133 na terenie Jaworzna, budowa 4 km zelektryfikowanej linii kolejowej, budowa przystanku osobowego Jaworzno Sosina. Planowane jest uzyskanie czasu przejazdu Olkusz – Bukowno – Kraków - 52 min.

2. Budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice

Efektem realizacji projektu będzie budowa nowej jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej Podgrabie Wisła (lk 95) – Niepołomice Dworzec Autobusowy, budowa 6 km zelektryfikowanej linii kolejowej, budowa trzech nowych punktów obsługi pasażerskiej. Planowane jest uzyskanie następujących czasów przejazdu Niepołomice – Kraków: 29 min (przez Kraków Płaszów), 33 min (przez Nową Hutę).

3. Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice

W tym przypadku dofinansowanie dotyczy nie budowy, lecz przygotowania projektu. Celem projektu jest m.in. pozyskanie decyzji administracyjnych, w tym środowiskowej, lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę.

4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odc. Gorlice – Jasło

Efektem realizacji projektu będzie rewitalizacja lub odbudowa linii nr 108 oraz modernizacja linii nr 110 na odcinku Gorlice – Jasło, budowa łącznicy omijającej stację Gorlice Zagórzany, modernizacja 13 punktów obsługi pasażerskiej, w tym stacji Jasło. Planowane jest uzyskanie czasu przejazdu Jasło - Gorlice - Kraków – 3h 27 min.

11 miliardów

Zgodnie z zapowiedziami z kwietnia, pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu. Co istotne, budżet programu zostanie zwiększony o 5,6 mld zł, do ponad 11 mld zł, dzięki czemu możliwe będzie dofinansowanie 34 projektów, zamiast planowanych wcześniej 17. Samorządy partycypują w wydatkach na poziomie 15 procent.

Program jest rozpisany do 2028 roku.