1 czerwca wejdą w życie duże zmiany w kodeksie drogowym. Co warto o nich wiedzieć?
Pierwszeństwo przed przejściem
Największą zmianą jest ta dotycząca pierwszeństwa pieszych. Od 1 czerwca kierujący będzie miał ustawowy obowiązek ustępowania nie tylko pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, ale także wchodzącemu na nie.
Zasada ta nie dotyczy tramwajów – tutaj pieszy wchodzący na przejście nie będzie miał pierwszeństwa.
Zbliżając się do przejścia będzie miał też zapisany wprost w przepisach obowiązek, by „zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego” – do tej pory zapis dotyczył tylko zachowania szczególnej ostrożności.
Kierowca po 1 czerwca powinien przestrzegać również tych zasad, które obowiązywały do tej pory:
- skręcając w drogę poprzeczną powinien ustąpić pierwszeństwa przechodzącemu przez nią pieszemu,
- nie może wyprzedzać na przejściu ani bezpośrednio przed nim,
- nie może omijać pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu
- dojeżdżając do przystanku, przy którym nie ma wysepki dla pasażerów (dotyczy to dużej części przystanków w centrum Krakowa), musi zatrzymać się w takim miejscu, by zapewnić pieszym swobodne dojście do tramwaju lub autobusu i wysiadanie z niego.
- widząc osobę niepełnosprawną używającą specjalnego znaku (np. osobę niewidomą z białą laską) lub osobę o widocznie ograniczonej sprawności ruchowej, jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia (również poza przejściem dla pieszych)
Bez patrzenia w ekran
Nowe przepisy ograniczają możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych na przejściach dla pieszych. Co ważne, nie oznacza to, że nie możemy trzymać telefonu w ręce czy przy uchu. Zakaz dotyczy korzystania z urządzeń w taki sposób, który rozprasza uwagę i powoduje, że pieszy nie może obserwować tego, co dzieje się na drodze.
Podobnie jak dotychczas, pieszy również będzie miał obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy wchodzeniu na przejście. Pierwszeństwo – wbrew obiegowym opiniom – nie jest więc zupełnie bezwarunkowe.
Ta sama prędkość przez całą dobę
Od 1 czerwca nie będzie już obowiązywać dotychczasowe rozróżnienie, zgodnie z którym od godziny 23 do 5 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym zwiększała się z 50 do 60 km/h. Teraz przez całą dobę obowiązuje ta sama wartość – 50 km/h.
Koniec z jazdą na zderzaku
Zgodnie z wchodzącymi w życie przepisami, niedozwolona będzie tzw. „jazda na zderzaku”, czyli jedna z głównych przyczyn wypadków w Polsce. Do tej pory kierowca miał tylko ogólnie zapisany obowiązek, by „utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu”.
Teraz natomiast bezpieczna odległość między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach będzie wyznaczona proporcjonalnie do prędkości: liczbę kilometrów na godzinę dzielimy na pół. Jadąc z prędkością 100 km/h musimy zachować 50 m odległości od poprzedzającego pojazdu, jadąc 120 km/h – 60 m, jadąc 140 km/h – 70 m.
Zasada ta nie obowiązuje podczas wyprzedzania.