Tak wyglądają dziś tory do Górki Narodowej. Zostały ostatnie miesiące [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na pętli jest jeszcze sporo do zrobienia, ale prace przy torowisku tramwajowym są już zaawansowane. Urzędnicy chcą, by tramwaje na nowej trasie do Górki Narodowej pojawiły się we wrześniu.

– Co do terminów, podtrzymujemy to, co zapowiadaliśmy wcześniej – mówi nam Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich. – Chcielibyśmy, żeby tramwaj zaczął kursować jesienią, optymalnie we wrześniu, żeby się to zgrało z początkiem roku szkolnego – mówi. Na razie nie padają jeszcze dokładne terminy.

Najmniej efektów widać na razie na budowie pętli, która przyniosła najwięcej problemów na etapie przygotowania dokumentacji. Potrzebna była m.in. remediacja gruntu, zmiana w projekcie i uzyskiwanie nowych zgód. Dopiero na początku tego roku ZIM uzyskał prawomocną decyzję pozwalającą na realizację prac. Na końcu linii tramwajowej ma powstać piętrowy parking P&R, zintegrowany z pętlą tramwajową i terminalem autobusowym.

– Prace trwają. Obiekt powstaje w technologii modułowej, co usprawnia realizację. Dlatego ten wrzesień jest ciągle aktualny – deklaruje przedstawiciel jednostki.

Do końca roku

Na razie wykonawca skupia się na tym, by zapewnić przejezdność linii tramwajowej. Dlatego też można się spodziewać, że będą wprowadzane tymczasowe rozwiązania – pętla zostanie uruchomiona, ale budowa całego węzła będzie jeszcze trwać. Podobnie było wcześniej na pętli Krowodrza Górka, do której tramwaje zaczęły kursować w listopadzie, mimo że nie wszystkie prace w tym rejonie były już wykonane.

Cała inwestycja ma potrwać do końca roku. – Na pewno po uruchomieniu linii tramwajowej będą jeszcze trwały roboty na różnych odcinkach. Poszczególne elementy będą stopniowo oddawane – zapowiada Jan Machowski.

Maj przyniósł otwarcie dwóch nitek tunelu na ul. Opolskiej. Ten krok pozwolił wykonawcy na przyspieszenie prac na górnym poziomie, nad tunelami. To tędy będzie poprowadzone torowisko, ale też i ruch pieszy, rowerowy oraz ruch samochodowy z południa na północ i w relacjach skrętnych.

Na jesień przewidziane są wszystkie prace związane z nasadzeniami zieleni i zagospodarowaniem terenu.

Kumulacja

Niezależnie od budowy linii do Górki Narodowej w jej najbliższym sąsiedztwie toczą się dwie osobne, duże inwestycje. Jedną jest budowa tzw. Trasy Wolbromskiej, czyli zachodniej obwodnicy Zielonek. Z kolei po wschodniej stronie postępują prace przy przebudowie al. 29 Listopada.

W galerii powyżej znajdziecie zdjęcia postępów prac z odcinka od pętli aż do ul. Opolskiej.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
News will be here