Teatry gotowe na nowy sezon. Co w jesiennym repertuarze?

Teatr Słowackiego we wrześniu stawia na znane już wcześniej tytuły. W repertuarze m.in. „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979”. fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Krakowskie teatry wracają z nowymi propozycjami. W pierwszy wrześniowy weekend na premierowe spektakle zapraszają Łaźnia Nowa i Teatr Nowy Proxima. Teatr Stu zaczyna sezon z trzema nowymi spektaklami, Bagatela już niebawem zaprosi widzów na farsę „Mayday od Nowa”.

Alfabet rocka według Teatru Nowego Proxima

„Spektakl dla widzów dorosłych, którym uszy nie więdną” – tak o swojej nowej produkcji pisze Teatr Nowy Proxima. Już 3 września na scenie przy ul. Krakowskiej 41 premiera spektaklu „Alfabet rocka. Ozzy Osbourne i Jego Jebacadło” w reż. Piotra Siekluckiego.

Twórcy zapowiadają, że bohater przedstawienia, heavymetalowy frontman Ozzy Osbourne podczas spotkania z publicznością w bezpretensjonalny i wulgarny sposób opowie o tym, jak robi się karierę w show biznesie. Nie zabraknie utworów na żywo – na liście znalazły się m.in. „War pigs”, „No more tears” czy „Paranoid”. W postać Osbourne’a wcieli się Piotr Sieklucki, w roli Bobbie Braun/ Kelly Osbourne zobaczymy Pamelę Grandon.

Pierwszy „Śnieg” w Łaźni Nowej

W pierwszy wrześniowy weekend na premierowe pokazy spektaklu „Śnieg” w reż. Bartosza Szydłowskiego zaprasza Teatr Łaźnia Nowa. To pierwsza polska adaptacja powieści Orhana Pamuka wydanej w 2002 roku przez Wydawnictwo Literackie.

Bartosz Szydłowski zaznacza, że „Śnieg” to powieść polityczna i poetycka zarazem.

– Dystopijne marzenie o lepszym życiu, wyrwaniu się z piekła politycznych i obyczajowych uzależnień. Małe prowincjonalne miasteczko Kars jest zwierciadlanym odbiciem polskiego pejzażu. Potrzeba wolności ściera się w nim z autorytarną wizją świata, fanatyzmem religijnym i zwykłym życiem, które pogrąża się w niespełnieniu, topniejąc jak płatek śniegu na dłoni. Gdzie może przetrwać to, co jest dla nas najważniejsze – to kim jesteśmy, to o czym marzymy? Skoro nie realizujemy się w konkretnym życiu, to może zrealizujemy się w poezji? Aktualna sytuacja w Afganistanie dopisała do naszego spektaklu i wykreowanych w nim postaci kobiecych niezwykle mocny polityczny kontekst – mówi Szydłowski.

Bagatela „odNowa”

Teatr Bagatela w połowie miesiąca zaprosi widzów na premierę spektaklu „Maday odNowa” w reż. Artura Barcisia. Jedna z najbardziej znanych fars powróci w zaskakującej odsłonie.  „Mayday odNowa” będzie można zobaczyć 17, 18 (premiera) i 19 września na dużej scenie przy Karmelickiej. Warto dodać, że Bagatela jako pierwszy na świecie teatr sięga po najnowszą wersję dzieła Raya Cooneya.

Trzy premiery w Stu

Teatr Stu rozpoczyna sezon trzema premierami. Przedstawienie „L do L”, w 100-lecie urodzin Stanisława Lema, odsłoni jego mniej znane, prywatne oblicze. Przedpremierowe spektakle będzie można zobaczyć 10 i 11 września, premiera jest planowana na 12 września.

Kolejne propozycje to komedia nie taka całkiem romantyczna „Kiedy sobie znowu umierała” i teatralne arcydzieło „Trzy siostry” w doborowej obsadzie.

Musicale i farsa

Po sierpniowej przerwie działalność repertuarową wznawia również Teatr Variete. We wrześniu widzowie będą mogli zobaczyć musical „Chicago” i „Pretty Woman” – oba przedstawienia w reż. Wojciecha Kościelniaka.

– W musicalu „Pretty Woman” staram się w mniej lub bardziej baśniowy sposób opowiedzieć o spotkaniu dwóch nieszczęśliwych dusz, które mogą sobie nawzajem dać szczęście. I to jest ten happy end – mówił przed premierą Wojciech Kościelniak.

Na afiszu również brytyjska farsa ze skandalem obyczajowym w tle, czyli „Bez seksu proszę” w reż. Janusza Szydłowskiego.

„Głos ludzki/Piaf” i „Bezmatek” w Teatrze Ludowym

Teatr Ludowy jeszcze w sierpniu planował premierę spektaklu „Głos ludzki/Piaf” w reż. Macieja Namysło. Plany pokrzyżował jednak ulewny deszcz i spowodował przeciek do piwnicy Wieży Ratuszowej. Premiera spektaklu została przeniesiona na 26 września. Przedpremierowo, przedstawienie będzie można zobaczyć dzień wcześniej.

We wrześniu teatr zaprezentuje spektakl „Bezmatek” w reż. Marcina Libera. Występują Maja Pankiewicz oraz Katarzyna Tlałka. Sztuka jest inspirowana książką nagrodzonej paszportem „Polityki” Miry Marcinów. To opowieść o doświadczeniu śmierci bliskiej osoby, ale też o tym jak z czasem zmienia się rozumienie dawnych zależności.

Stary Teatr. Od „Trzech sióstr” do „Arian”

Stary Teatr w pierwszy piątek września zaprasza na pokazy spektaklu „Trzy siostry”  w reż. Luka Percevala. W ten weekend również pokazy „Rodzeństwa” w reż. Krystiana Lupy na Scenie Kameralnej. Jeszcze w tym miesiącu widzowie będą mieli szansę zobaczyć przedstawienie Karola Klugowskiego „Tonąca dziewczyna”, „Czartoryska. Artefakty” Miry Mańki, „Savannah Bay” Józefa Opalskiego, „Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór” Michała Borczucha czy „Panny z Wilka” Agnieszki Glińskiej.

– Ciekawe jest to, jak między wierszami Iwaszkiewicz wplata wątki płci, erotyzmu, jak blisko tam od miłości do śmierci. Jak traktuje mijający czas, jak wizyta Wiktora w Wilku i konfrontacja ze wspomnieniami pozwala bohaterom ruszyć dalej w życie – mówiła Glińska o opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza.

Wrześniowy repertuar Starego Teatru zamkną pokazy spektaklu „Arianie” w reż. Beniamina M. Bukowskiego.

– Z pomocą historii Arian możemy opowiedzieć o problemie, z którym nie udało nam się do tej pory w pełni skonfrontować. Po okresie olbrzymiej tolerancji w XVI-wiecznej Rzeczypospolitej, w której inne grupy religijne mogły znaleźć schronienie, w XVII wieku, po potopie szwedzkim, nastąpił niepokojący zwrot. Właściwie odwrócenie się naszego kraju od  kruchej koncepcji wielokulturowego społeczeństwa, które akceptowałoby pluralizm poglądów, wiary w kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego. Z konsekwencjami tamtego zwrotu mierzymy się do dziś – mówi Beniamin M. Bukowski.

Znane, teatralne hity „Słowaka”

We wrześniu Teatr Słowackiego zaprasza na spektakle, które miały swoje premiery już wcześniej. W piątek na scenie Domu Machin widzowie będą mieli okazję zobaczyć „Ludwiczka” w reż. Daniela Malchara i Rafała Szumskiego.

– Beethoven działa jako symbol artysty. Jednym z głównych tematów spektaklu jest to, jak poświęca zdrowie, by w końcu stworzyć swoje „opus magnum”, swoje najwybitniejsze dzieło – mówił przed premierą Rafał Szumski.

W repertuarze również „Jedzonko” Katarzyny Szyngiery, „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” i „Powarkiwania Drogi Mlecznej”.

comments powered by Disqus