Ul. Armii Krajowej będzie zamknięta. Rusza rozbiórka wiaduktu [INFORMATOR]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zgodnie z zapowiedziami przez cały najbliższy weekend wyłączony zostanie z ruchu fragment ulicy Armii Krajowej. Później kierowców czekają tam zwężenia. Rozpoczyna się przebudowa ostatniego z wiaduktów kolejowych.

Dotychczasowy wiadukt zostanie całkowicie rozebrany. Później wybudowane zostaną nowe przyczółki, które następnie będą połączone nowym przęsłem. Obecny wiadukt jest już w złym stanie, co przekłada się m.in. na ograniczenie prędkości pociągów. Przy założeniu, że obwodnica kolejowa będzie kiedyś obsługiwać większy ruch niż dotychczas, taki stan nie może być utrzymany. Ale inwestycja jest też istotna z punktu widzenia ruchu drogowego – dzięki niej możliwe będzie w przyszłości poszerzenie ulicy.

Pierwszy etap wyburzania wiaduktu, ze względów bezpieczeństwa, wymaga całkowitego wyłączenia ulicy z ruchu. Stanie się to w piątek 20 marca o godzinie 23 i potrwa do nocy z niedzieli na poniedziałek.

Z tego powodu wprowadzonych zostanie sporo zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Objazdy zostaną poprowadzone nieco inaczej niż miało to miejsce przy poprzednich zamknięciach ulicy – m.in. dzięki temu, że w międzyczasie otwarty został przejazd pod wiaduktem kolejowym na ul. Rydla.

Poniżej pełna lista zmian w komunikacji miejskiej:

– linia 114 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Pod Fortem – przystanek „Zarzecze” bez zmian, następnie (w obu kierunkach): Armii Krajowej – Bronowicka – Rydla – Radzikowskiego – Weissa – Conrada – Jasnogórska – … – Chełmońskiego Pętla. Przystanek „Bronowice Wiadukt” w kierunku Chełmońskiego Pętli będzie przeniesiony na łącznicę między ul. Armii Krajowej a ul. Bronowicką, natomiast w kierunku Pod Fortem na ul. Bronowicką (na wiadukcie). Przystanek „Rondo Ofiar Katynia” w kierunku Pod Fortem zostanie przeniesiony na ul. Conrada. Na zmienionym odcinku trasy linia będzie obsługiwać następujące przystanki: „Wesele” (w obu kierunkach jak dla linii 664), „Bronowice” (na ul. Bronowickiej – jak dla linii 664, tylko w kierunku Pod Fortem), „Azory” (na pętli – tylko w kierunku Pod Fortem), „Różyckiego” (na ul. Weissa, na istniejącym przystanku dla prywatnych przewoźników – tylko w kierunku Chełmońskiego Pętli), „Conrada”. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

– linie 120, 238, 248, 258, 268, 278 – będą kursować po trasach czasowo zmienionych: od Krowodrzy Górki (120) i miejscowości zlokalizowanych poza Krakowem do ul. Radzikowskiego bez zmian, następnie: zawrócenie na Rondzie Ofiar Katynia – Radzikowskiego – Wizjonerów – Bronowice Małe Wizjonerów. Powrót: Bronowice Małe Wizjonerów – Wizjonerów – Armii Krajowej – Radzikowskiego i dalej po stałych trasach. Przystanek „Rondo Ofiar Katynia” w kierunku Bronowic Małych Wizjonerów zostanie przeniesiony na ul. Radzikowskiego (Uwaga! Będzie zlokalizowany w tym samym miejscu dla obu kierunków). Przystanki końcowo-początkowe „Bronowice Małe Wizjonerów” będą zlokalizowane na ul. Wizjonerów przy przejściu podziemnym pod linią kolejową. Przystanki „Bronowice Małe” i „Bronowice Wiadukt” dla powyższych linii będą nieczynne. Częstotliwości kursowania pozostaną bez zmian;

– linia 172 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: od Kombinatu do Ronda Ofiar Katynia bez zmian, następnie: Radzikowskiego – Wizjonerów – Bronowice Małe Wizjonerów. Powrót: Bronowice Małe Wizjonerów – Wizjonerów – Armii Krajowej – Conrada i dalej po stałej trasie. Przystanek „Rondo Ofiar Katynia” w kierunku Bronowic Małych Wizjonerów zostanie przeniesiony na ul. Radzikowskiego. Przystanek końcowo-początkowy „Bronowice Małe Wizjonerów” będzie zlokalizowany jak dla linii wymienionych wyżej. Przystanki „Bronowice Wiadukt”, „Bronowice Małe”, „Giełda Balicka P+R” i „Lindego” będą nieczynne. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

– linia 173 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Nowy Bieżanów Południe – przystanek „Zarzecze” bez zmian, następnie (w obu kierunkach): Armii Krajowej – Bronowicka – Rydla – Radzikowskiego – Weissa – … – Azory. Przystanek „Bronowice Wiadukt” w kierunku Chełmońskiego Pętli będzie przeniesiony na łącznicę między ul. Armii Krajowej a ul. Bronowicką, natomiast w kierunku Nowego Bieżanowa Południe na ul. Bronowicką (na wiadukcie). Na zmienionym odcinku trasy linia będzie obsługiwać następujące przystanki: „Wesele” (w obu kierunkach jak dla linii 664), „Bronowice” (na ul. Bronowickiej – jak dla linii 664, tylko w kierunku Nowego Bieżanowa Południe). Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linie 210, 230, 910 – będą kursować po trasach czasowo zmienionych: od Będkowic Pętli i Ujazdu Pętli do Ronda Ofiar Katynia bez zmian, następnie: Radzikowskiego – Wizjonerów – Bronowice Małe Wizjonerów. Powrót: Bronowice Małe Wizjonerów – Wizjonerów – Armii Krajowej – Jasnogórska i dalej po stałych trasach. Przystanek „Rondo Ofiar Katynia” w kierunku Bronowic Małych Wizjonerów zostanie przeniesiony na ul. Radzikowskiego. Przystanki końcowo-początkowe „Bronowice Małe Wizjonerów” będą zlokalizowane jak dla linii wymienionych wyżej. Przystanki „Bronowice Małe” i „Bronowice Wiadukt” dla powyższych linii będą nieczynne. Dla linii 910 zmiana trasy będzie obowiązywać w noce 20/21–22/23.03.2020 r. (pt/sb – nd/pn);

– linie 501 i 611 – będą kursować po trasach czasowo zmienionych: Bulwarowa/Mistrzejowice – … - przystanek „Zarzecze” bez zmian, następnie (w obu kierunkach): Armii Krajowej – Balicka – Na Błonie – Bronowice Małe. Przystanek „Bronowice Wiadukt” w kierunku Bronowic Małych będzie funkcjonować w stałej lokalizacji (tylko pod wiaduktem ul. Bronowickiej), natomiast w kierunku Bulwarowej i Mistrzejowic na ul. Bronowickiej (na wysokości przystanku tramwajowego). Przystanki „Bronowice Małe” będą funkcjonować analogicznie jak dla linii 572. Przystanki „Rondo Ofiar Katynia”, „Stawowa” i „Chełmońskiego Pętla” dla powyższych linii będą nieczynne. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian. Dla linii 611 zmiana trasy będzie obowiązywać w noce 20/21-21/22.03.2020 r. (pt/sb – sb/nd).

Co dalej?

Po weekendzie na wysokości wiaduktu pozostaną zwężenia po obydwu stronach ul. Armii Krajowej. Kierowcy będą mieć więc tutaj do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę i taki stan potrwa około trzech miesięcy.

Równocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na drugą część prac, czyli tę dotyczącą nowego przęsła wiaduktu. Wbrew wcześniejszym planom, nie trafi tu jedno z przęseł dotychczasowego mostu na Wiśle.

– Zgodnie z założeniami wykonawca może wybrać, czy przęsło ma być ostatecznie betonowe, czy stalowe, przygotowane wcześniej poza placem budowy. Zadanie ma zostać wykonane do połowy czerwca, a wykonawca ma obowiązek zminimalizować utrudnienia dla ruchu samochodów i pieszych pod wiaduktem – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Krakowski most trafi w różne części Polski

Ostatecznie żadne z przęseł starego mostu kolejowego nie zostanie w Krakowie, ale wszystkie będą zagospodarowane w nowych miejscach. – Największa część trafi do Zagórza na Podkarpaciu. Mniejsze elementy zagospodarują Zakłady Linii Kolejowych w Częstochowie, Tarnowskich Górach i Lublinie. Cały nadający się do ponownego wykorzystania materiał konstrukcji mostu będzie zagospodarowany – zapowiada Hamarnik.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac rozbiórka starego mostu powinna rozpocząć się na przełomie maja i czerwca. – Precyzyjnie zaplanowany demontaż potrwa kilka tygodni – stwierdza przedstawiciel PLK.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice
News will be here