Z Grzegórzeckiej znika ścieżka, nowa strefa ograniczonego ruchu na Długiej [Rozmowa]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od 1 września zmieni się organizacja ruchu w trzech punktach w centrum miasta: na moście Grunwaldzkim oraz na ul. Długiej i Grzegórzeckiej. Rozmawiamy z Michałem Mikołajczykiem, Zastępcą Dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Jedna ze zmian była już zapowiadana wcześniej. To częściowa likwidacja drogi dla rowerów na moście Grunwaldzkim. Ścieżka zniknie z jezdni w kierunku mostu Grunwaldzkiego, rowerzyści pojadą wspólnym ciągiem pieszo-rowerowym. Po przeciwnej stronie mostu organizacja ruchu pozostanie bez zmian.

Są też jednak dwie nowe informacje. Pierwsza to rozszerzenie strefy ograniczonego ruchu na ul. Długiej. Obejmie ona odcinek pomiędzy ulicami Szlak i Słowiańską.

Kolejna zmiana dotyczy fragmentu ulicy Grzegórzeckiej. Tam, gdzie wyznaczona była dwukierunkowa droga dla rowerów, wrócą samochody. Tramwaje pojadą wydzielonym torowiskiem.

 

Jakub Drath, LoveKraków.pl: Jest nowy pomysł na rozwiązanie problemu zatrzymań na ul. Długiej. Czy tym razem się uda?

Michał Mikołajczyk, Zastępca Dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK: Dostajemy na bieżąco raporty MPK dotyczące blokowania torowiska. Wskazują one na to, że właśnie w rejonie pomiędzy ulicami Szlak a Słowiańską najczęściej dochodzi do zatrzymań. Dlatego wprowadzamy tam strefę ograniczonego ruchu, która – mam nadzieję – wyeliminuje problem.

Kto będzie mógł tam wjechać?

Zasady będą takie same jak na odcinku ulicy Długiej, na którym już obowiązuje strefa. Wjeżdżają tam mieszkańcy, którzy mają abonament A1, A2, A3 i A4. Zakładamy, że skoro są to osoby, które posiadają abonament, znają to miejsce i wiedzą, jakie występują tam problemy. Nie będzie natomiast pojazdów z zewnątrz, przypadkowych, które najczęściej blokują ruch tramwajowy.

A gdyby się nie udało?

Oczywiście najbardziej drastycznym rozwiązaniem jest wprowadzenie zakazu zatrzymywania, ale to ostateczność, bo rozumiemy, że miejsc postojowych brakuje.

Duża zmiana szykuje się też na Grzegórzeckiej, pomiędzy al. Daszyńskiego a rondem Grzegórzeckim. Jak będzie tam wyglądał ruch po 1 września? Droga dla rowerów znika, a natężenie ruchu rowerowego w tym miejscu jest duże.

To prawda, jeździ tamtędy wielu rowerzystów, ale musimy zrównoważyć potrzeby wszystkich mieszkańców i w pierwszej kolejności zapewnić płynny przejazd dla komunikacji zbiorowej. Dlatego chcemy oddzielić ruch samochodów od komunikacji zbiorowej, by zapewnić punktualność. Rowerzyści będą się tam poruszać w ruchu ogólnym.

To też nie jest docelowe rozwiązanie.

Wiele zmieni tutaj uruchomienie przystanku kolejowego i powstanie placu Grzegórzeckiego. Ale forma, jaką przyjmie ulica Grzegórzecka po przebudowie, będzie warunkowała, jaka organizacja ruchu zostanie tam wprowadzona.

Plan jest taki, by samochody poruszały się tam tylko w jednym kierunku.

Takie rozwiązania zostały zaprezentowane. Ale będą w tej sprawie jeszcze organizowane konsultacje z mieszkańcami, prowadzi je Zarząd Zieleni Miejskiej.

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Grzegórzki