2018. Rok wielkich inwestycji i dużych utrudnień

Al. 29 Listopada fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jeśli w mijającym roku narzekaliśmy na utrudnienia związane z drogowymi i kolejowymi remontami, w tym powinniśmy się podwójnie uzbroić w cierpliwość. W 2018 roku rozpocznie się kilka bardzo dużych inwestycji, a Kraków będzie placem budowy w o wiele większym stopniu niż dotychczas. Przygotowaliśmy zestawienie dziesięciu przykładów.

1. Trasa Łagiewnicka

Zgodnie z zapowiedziami miasta, 22 lutego mają się rozpocząć prace przy budowie nowej arterii, która połączy Kurdwanów z Ruczajem. To część III obwodnicy miasta, na którą docelowo mają się też złożyć także Trasa Pychowicka i Trasa Zwierzyniecka. Prace rozpoczną się od przebudowy pętli tramwajowej na Kurdwanowie i potrwają do roku 2020. W ramach inwestycji oprócz 3,7-kilometrowej drogi powstanie też nowe torowisko tramwajowe łączące Kurdwanów z ulicą Zakopiańską.

2. Przebudowa al. 29 Listopada

Poszerzona jezdnia, nowe chodniki i ścieżki rowerowe – to tylko część zmian, jakie czekają w najbliższych latach aleję 29 Listopada. Wcześniej jednak mieszkańcy północy Krakowa muszą się przygotować na spore utrudnienia. ZIKiT zapowiada, że ruch zostanie utrzymany, ale bez zwężeń i korków się na pewno nie obejdzie. Prace mają się zakończyć pod koniec roku 2020. Ich koszt to 95 mln zł.

3. Tramwajem na Górkę Narodową

Na północy miasta wystartują w tym roku również prace przy budowie nowej linii tramwajowej. Będzie się ona rozpoczynać na obecnej pętli Krowodrza Górka i prowadzić przez Prądnik Biały aż do nowej pętli na Górce Narodowej. Oprócz pięciu kilometrów nowego torowiska powstanie też układ drogowy i trzy parkingi Park&Ride. Również w tym przypadku prace zakończą się w 2020 roku. Ich koszt to ponad 326 mln zł.

4. Do Pleszowa bez wstrząsów

Jeszcze do 2019 potrwa rozpoczęta w tym roku przebudowa ulicy Igołomskiej. Kierowców czekają więc kolejne miesiące utrudnień. Jest jednak dobra wiadomość dla pasażerów komunikacji miejskiej: torowisko do Pleszowa będzie gotowe już wkrótce. Dla osób, które pamiętają jazdę tym odcinkiem, pierwszy przejazd po nowym, równym torowisku z pewnością będzie szokiem. Na szczęście MPK szkoli motorniczych z udzielania pierwszej pomocy.

5. Nowy dojazd do Bronowic

Coraz bliżej przejazdu nowym torowiskiem będą też mieszkańcy Bronowic. W 2018 roku ma się rozpocząć przebudowa ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Zyskają więc nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale i kierowcy czy piesi. Dojazd do Bronowic będzie jednak przez ten czas na pewno utrudniony.

6. Krakowska 2.0

Kolejną dużą inwestycją związaną z torowiskiem tramwajowym będzie przebudowa ulicy Krakowskiej. Obejmie ona również całe skrzyżowanie z ulicą Dietla oraz, po przeciwnej stronie, most Piłsudskiego. Chodniki zostaną poszerzone, miejsca parkingowe znajdą się w zatokach, a na fragmentach tramwaje i samochody pojadą jednym pasem. Nie będzie możliwości przejazdu samochodem na wprost pomiędzy ulicami Stradomską i Krakowską.

7. Przebudowa torów w centrum

Największa inwestycja kolejowa w Krakowie również w przyszłym roku będzie utrudniać poruszanie się po mieście. Na to, że któreś z zamkniętych przejazdów zostaną otwarte, nie należy się nastawiać – będzie raczej odwrotnie. I tak do końca 2020 roku. To cena, jaką musimy zapłacić za bezprecedensową poprawę funkcjonalności transportu kolejowego.

8. Linię do Skawiny też rozkopią

Robotnicy pojawią się w tym roku także na torach łączących Kraków Płaszów ze Skawiną. Choć skala inwestycji nie jest tak ogromna, jak między Krakowem Głównym a Płaszowem, również tutaj należy liczyć się ze zmianami organizacji ruchu, np. na ulicy Fredry, Św. Faustyny czy Kąpielowej. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy przystanek w Opatkowicach i kładka nad torami przy stacji Bonarka.

9. Budowa ścieżek ruszy z miejsca

Po kiepskim z punktu widzenia budowy ścieżek rowerowych roku 2017 kolejny zapowiada się o wiele lepiej. W fazę realizacji przejdzie co najmniej kilka ważnych i zapowiadanych od dawna inwestycji. Największą z nich będzie nowa droga dla rowerów od Bulwarów Wiślanych przez rondo Matecznego i wzdłuż całej ulicy Kamieńskiego, związana z budową nowej kładki nad torami i węzłem drogowym. Nowymi ścieżkami pojedziemy też m.in. wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów i Wiślickiej, wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej, Armii Krajowej i Jasnogórskiej, Babińskiego i Skotnickiej, Nowohuckiej, Orzechowej (do Zawiłej) i wzdłuż Wisły na wysokości ulicy Widłakowej.

10. Park Zakrzówek i park Reduta

Do gotowego parku na Zakrzówku jest jeszcze daleko, miasto zapowiada jednak, że w tym sezonie rozpoczną się już prace przy I etapie jego tworzenia. Będzie to milowy krok, możliwy dzięki wykupieniu terenów wokół zalewu przez miasto. O wiele szybciej parku doczekają się mieszkańcy Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic: prawie ośmiohektarowy park Reduta ma być w całości gotowy w 2018 roku.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale