14 kilometrów nowej drogi S7. Umowa podpisana

Budowa drogi fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

34 miesiące będzie mieć firma Mota-Engil na zaprojektowanie i wybudowanie 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Widoma i Szczepanowice. Podpisana dziś umowa z wykonawcą to kolejny duży krok w stronę połączenia Krakowa z granicą województwa świętokrzyskiego, a bardziej ogólnie – Pomorza z Podhalem.

Rejon Miechowa – powoli, ale do przodu

Budowa drogi S7 od Krakowa do województwa świętokrzyskiego podzielona jest na trzy odcinki. Pierwszy obejmuje najbardziej problematyczny rejon, od granicy województwa do węzła Szczepanowice. To tam pojawiło się najwięcej protestów ze strony mieszkańców, w tym odwołanie od decyzji środowiskowej.

Ostatecznie więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, by nie blokować postępu prac, zdecydowała się na podzielenie tego odcinka na dwa mniejsze fragmenty. W czerwcu 2017 roku podpisana została umowa z wybranym w przetargu wykonawcą, który do końca sierpnia tego roku ma przygotować potrzebne dokumenty. W przypadku fragmentu I, od granicy województwa do Miechowa, będzie to już gotowy projekt budowlany, z uzyskaną decyzją o zezwoleniu na realizację. Fragment II, od Miechowa do Szczepanowic, jest o kilka kroków do tyłu: musi mieć dopiero nową decyzję środowiskową i koncepcję programową.

Obwodnica Słomnik

Dziś do przodu posunęły się za to przygotowania do budowy drugiego odcinka, między węzłami Szczepanowice i Widoma. W Słomnikach, w obecności ministra Andrzeja Adamczyka podpisana została umowa z firmą Mota-Engil, która ma zaprojektować i wybudować drogę za ponad 508 mln zł. Miejsce było nieprzypadkowe, ponieważ nowa droga pozwoli ominąć zakorkowane Słomniki, a ich mieszkańcom zapewni odpoczynek od ruchu tranzytowego.

– Prace projektowe i roboty, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, powinny być ukończone w ciągu 34 miesięcy od daty podpisania umowy – zapowiada Iwona Mikrut z GDDKiA.

Z Krakowa – umowa w lutym

Trzecia część inwestycji obejmuje fragment od Krakowa, a więc od oddanego w połowie ubiegłego roku węzła Nowa Huta, do węzła Widoma. To ponad 18-kilometrowy odcinek, który chce zbudować aż 11 firm. Obecnie trwa analiza złożonych ofert, z których najtańsza opiewa na ponad 1 miliard 22 mln zł.

Na trasie powstaną węzły Kraków Grębałów, Kraków Mistrzejowice (jako połączenie z Północną Obwodnicą Krakowa), Raciborowice i Łuczyce.

Jak zapowiedział rano w Radiu Kraków minister Adamczyk, podpisanie umowy ze zwycięską firmą jest planowane na luty tego roku. Przedstawiciel rządu zakłada, że w 2021 roku wszystkie odcinki S7 między Krakowem a Warszawą będą już gotowe.

– Mówimy o pierwszej połowie 2021 roku. To będzie pewnie ta data. Wtedy pojedziemy drogą ekspresową z węzła na autostradzie A4 w okolicach Wieliczki do Warszawy. W 2022 roku północna obwodnica Krakowa się w to wepnie. Będzie ring wokół Krakowa. On pozwoli nam spokojnie pokonać ten odcinek drogi – przekonywał w Radiu Kraków.

Zakopianka

Równocześnie trwa budowa drogi S7 na południe od Krakowa, a więc nowych odcinków Zakopianki. Odcinek Lubień-Naprawa ma być gotowy w październiku 2018, Skomielna Biała – Rabka-Zdrój w czerwcu 2019, a Naprawa-Skomielna Biała w grudniu 2020.

Przebudowany ma też być istniejący odcinek Zakopianki od Rabki do Nowego Targu. Tutaj prace zakończyć się mają pod koniec 2022 roku.