Kolejny krok ws. północnej obwodnicy. „Skończymy historie z zatorami na A4”

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dotyczący realizacji północnej obwodnicy Krakowa. Oznacza to rozpoczęcie przetargu na wyłonienie wykonawcy drogi ekspresowej. Według szacunków inwestycja zostanie zrealizowana w 2022 roku.

Plan zakłada budowę ponad 12-kilometrowej drogi dwujezdniowej od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Przy węźle Modlnica zostaną dobudowane cztery łącznice. W Zielonkach powstanie węzeł zespolony z dwoma rondami, na skrzyżowaniu z ulicami Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną Trasę Wolbromską.

Węzeł w Węgrzcach powstanie w miejscu skrzyżowania z DK 7 i Al. 29 Listopada, a w Batowicach w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową 1256 K. Inwestycja zakłada też budowę trzech tuneli: pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 653 metrów oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 98 metrów. Dodatkowo powstanie 27 obiektów mostowych, 4 kilometry murów oporowych oraz 20 kilometrów dróg zbiorczych dojazdowych.

„Koniec z zatorami”

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zwracał uwagę, że północna obwodnica Krakowa to historia wielu spotkań i starań, a inwestycja dedykowana jest głównie tym, którzy poruszają się po Małopolsce tranzytem. – Dziś A4 na południu wyczerpała swoje możliwości. Stanęliśmy przed dylematem, czy budować kolejne mosty na Wiśle, rozbudować A4 czy wybudować ring północnego obejścia Krakowa, który uczyni ruch płynnym i bezpiecznym. Skończymy wreszcie historie z zatorami na A4 na południu Krakowa – tłumaczył przedstawiciel resortu.

Temat budowy północnej obwodnicy przewijał się od wielu lat, jednak przez długi czas brakowało konkretów. Dlaczego inwestycja realizowana jest tak późno? – W pierwszej kolejności musieliśmy wpisać ją do sieci dróg krajowych. Tak się stało dzięki uchwale Rady Ministrów. Północna obwodnica Krakowa uzyskała miano drogi ekspresowej, wyznaczono jej przebieg i nadano numer S52 – mówił Andrzej Adamczyk.

Więcej na drogi

Konieczne było też zapewnienie finansowania. Pomagała w tym stosowna uchwała. – Pan premier Mateusz Morawiecki i pani premier Beata Szydło zaakceptowali zwiększenie limitu finansowania dróg ze 109 mld złotych do 135 miliardów. Dzięki tej decyzji rządu zapewniono też finansowanie dla wielu innych inwestycji – wspominał minister.

Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest na etapie kończenia prac przygotowawczych. Odbierana jest koncepcja programowa obwodnicy, a następnie rozpocznie się projektowanie. Informacja o inwestycji musi trafić też do biuletynu Unii Europejskiej. Następnie zostanie ogłoszony przetarg, który powinien zostać rozstrzygnięty do pół roku. – W 2019 roku powinniśmy rozpocząć prace budowlane, by w 2022 roku pojechać północną obwodnicą Krakowa – zakłada Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

News will be here