W programie 20 spektakli z kraju, produkcje zagraniczne i przedstawienia studentów szkół teatralnych. Przed nami największe święto dla miłośników teatru.
Festiwal odbędzie się pod hasłem „You are so fucking special”, akcentującym wyjątkowość każdej ludzkiej historii. – To manifest akceptacji i afirmacji różnorodności. Nasze dramatyczne opowieści – nawet te pełne bólu – mogą dawać nadzieję i siłę – akcentuje dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Szydłowski. I wskazuje, że nawet opowieści pełne bólu, mogą być źródłem siły, jesli potrafimy opowiadać o nich przekonująco.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia jest organizowany przez Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie. Działa nieprzerwanie od 2008 roku. Jest największym festiwalem teatralnym w Polsce. Tegorocznym partnerem wydarzenia, które potrwa od 6 do 1 5 grudnia jest Instytut Adama Mickiewicza.
Paweł Szczepanik, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury zwraca uwagę, że największy festiwal teatralny w kraju nie boi się zadawać pytań, nie boi się prowokować. W tym, jego zdaniem, leży siła „Boskiej Komedii”. – Buduje on artystyczną tożsamość Krakowa – dodaje.
Festiwal, który jak twierdzi wiceprezeska Instytut Adama Mickiewicza Olga Brzezińska, stał się niejako instytucją.
Podczas dziewięciu dni, które są świętem dla międzynarodowego teatru, można zobaczyć przegląd widowisk, które był najlepsze w minionym sezonie. To także okazja, by dowiedzieć się, poprzez formy eksperymentalne, czym jest współczesny polski teatr. I wreszcie festiwal to platforma do prezentacji najnowszych i najmłodszych w sztuce teatralnej.
O idei i programie wydarzenia mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, a na co dzień dyrektor teatru Łaźnia Nowa. – To będą inne wibracje, bo każdy sezon niesie inne wibracje. Inaczej funkcjonujemy w tej naszej rzeczywistości społeczno-politycznej, a teatr to bardzo mocno odzwierciedla. Z punktu widzenia struktury programowej to edycja o tyle istotna i inna, że będziemy mieli wielką, otwierającą praktycznie festiwal, koprodukcję z Teatru Litewskiego w reżyserii Łukasza Twarkowskiego, reżysera totalnego, używającego najnowszych technologii, ale świetnie pracującego z aktorem. „Quanta”, według tekstu Joanna Bednarczyk, które odbędzie się w studiu Łęk, to wydarzenie w skali europejskiej. Na premierę europejską zjedzie się tak naprawdę całe grono kuratorów z całego świata. Łukasz Twarkowski jest najgorętszym nazwiskiem teatralnym w tej chwili – informuje Szydłowski.
Zapytany o to, który punktu programu jest clou całego festiwalu, odpowiada: – Uważam, że otwierający i zamykający festiwal spektakle to są bardzo ważne gesty pokazujące być może kierunek rozwojowy teatru współczesnego. Zachęcam zawsze do tego odważnego gestu wejścia w ten labirynt i łapania jak największej ilości tych spektakli teatralnych, dlatego że po prostu tworzą nową jakość. Wchodzimy w tak różne amplitudy emocjonalne, w tak różne opowieści, że wychodzimy totalnie ubogaceni i zarażeni też tym teatrem i wiarą w to, że on ma niesamowitą siłę, że artyści potrafią w sposób bezkompromisowy stawiać pytania.
Nowe otwarcie dla Boskiej Komedii
Jak zaznaczyli twórcy festiwalu, tegoroczna edycja będzie niejako nowym otwarcie, z uwagi na zmiany polityczne, jakie zaszyły w Polsce. – Nie ukrywajmy, osiem lat rządów Prawa i Sprawiedliwości oznaczały próbę opresyjnego wpływania i oceniania pól kultury. Premiera „Dziadów”, konflikt w Teatrze Słowackiego, próba wywierania wpływu na artystów. Ten kulturkampf, który prowadził PiS był niepotrzebny zupełnie, bo nie rozumiał istoty sztuki, która jest zawsze podróżą w nieznane, a nie w zaprogramowaną rzeczywistość. Więc wracamy do jakiegoś wymiaru wolności. Takie mam poczucie – mówi dyrektor Łaźni Nowej.
Sprzedaż biletów na poszczególne spektakle ruszy już niebawem, 29 października o godz. 12.00 na stronie internetowej.