W ciągu 20 lat Polski w Unii Europejskiej w Małopolsce zrealizowano na drogach krajowych 11 przedsięwzięć dofinansowanych ze środków unijnych kwotą prawie 5 miliardów złotych.
– Łączna długość powstałych i będących dziś jeszcze w budowie tras wspartych środkami UE to 143 km. W ciągu 20 lat sieć dróg szybkiego ruchu – zarządzanych przez krakowski oddział GDDKiA – wzrosła ponad 7-krotnie, z 24 km do 175 km. Kluczowa inwestycja to autostrada A4 Targowisko – Tarnów, którą każdego dnia jeździ prawie 50 tys. aut– mówi Kacper Michna z Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
195 mln zł na początek
Jak przypomina Michna, pierwsze zadanie, dofinansowane ze środków UE po 2004 roku, dotyczyło 87,4 km odcinka ówczesnej drogi krajowej nr 4, zwanej dziś potocznie „starą czwórką”. – Krakowski oddział GDDKiA realizował w latach 2005-2007 zadanie poprawy stanu nawierzchni i przygotowania jej do ruchu pojazdów o nacisku do 11,5 tony na oś. Pozwoliło to na dostosowanie głównej osi komunikacyjnej wschód – zachód województwa do standardów europejskich. Dofinansowanie ze środków UE wyniosło ponad 195 milionów zł – informuje.
Jak DK4 stała się DK94
Na drodze między Krakowem a Rzeszowem pojawił się problem związany z przepustowością ruchu tranzytowego. Niektórzy mogą jeszcze pamiętać wielokilometrowe korki w Łapczycy albo na rondzie w Brzesku.
– Problem ten mogła rozwiązać jedynie droga szybkiego ruchu, planowana jeszcze przed II wojną światową autostrada na wschód od stolicy Małopolski – przypomina przedstawiciele GDDKiA.
57-kilometrowy odcinek między węzłami Targowisko i Tarnów Centrum został wybudowany w latach 2010-2012 z dofinansowaniem unijnym w wysokości niemal 850 milionów zł. – Ta część autostrady, wraz z ukończoną dwa lata później trasą Tarnów – Rzeszów, całkowicie zrewolucjonizowała transport między stolicami Małopolski i Podkarpacia. Czas przejazdu skrócił się o połowę, z ok. 3 godz. do 1,5 godziny Radykalnie poprawiła się dostępność komunikacyjna Tarnowa – wylicza Kacper Michna.
– Czas przejazdu z tego drugiego pod względem wielkości miasta regionu do Krakowa zmniejszył się z ok. dwóch godzin do niewiele ponad 50 minut. Wraz z oddaniem autostrady A4 droga krajowa nr 4 stała się DK94, znaną powszechnie jako „stara czwórka” – dodaje.
Północ – Południe z 2,6 mld zł
Droga krajowa nr 7 to kolejna kluczowa dla woj. małopolskiego inwestycja. Na północ od Krakowa inwestycję podzielono na cztery odcinki. – Najdłuższy, 18,7 km odcinek między granicą województwa świętokrzyskiego i Miechowem, otrzymał niespełna 0,5 mld zł. Drugi, nieco krótszy (18,3 km) między Widomą i Nową Hutą, dostał z kolei ponad 0,5 mld zł wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – mówi Michna.
W granicach Krakowa biegnie 4,5-kilometrowa część trasy między węzłami Nowa Huta i Przewóz. Kluczowym obiektem tego odcinka jest most na Wiśle, najdłuższa tego typu przeprawa na drogach szybkiego ruchu w regionie. Ma 706 m, a pylony mostu mają wysokość 63 m.
Na południe od Krakowa dofinansowanie otrzymała budowa niespełna 16 km trasy S7 od Lubnia do Rabki-Zdroju. Powstało na niej ponad 40 obiektów, w tym najdłuższa w województwie, niemal kilometrowa estakada w Skomielnej Białej, biegnąca w najwyższym miejscu 24 m nad ziemią. Estakada w Lubniu ma 573 m długości, a najsłynniejszym obiektem na tej trasie jest tunel pod Luboniem Małym – biegnie nawet 80 m pod ziemią i ma 2058 m długości, co czyni go najdłuższym pozamiejskim tunelem w kraju.
Spośród 94,6 km całej istniejącej lub budowanej w Małopolsce S7 odcinki o łącznej długości 57,3 km (60 proc. trasy) otrzymały dofinansowanie ze środków UE w wysokości ponad 2,6 mld zł. – Z wszystkich środków, które UE przeznaczyła na rozwój dróg krajowych w Małopolsce, ponad połowa została wykorzystana na budowę odcinków S7. To ważna trasa nie tylko dla ruchu tranzytowego, ale też turystycznego. Kierowcy jadący w Gorce, Pieniny i Tatry dzięki nowym fragmentom S7 docierają do celu podróży znacznie szybciej i bezpieczniej niż jeszcze kilka lat temu – przekonuje Michna.
Kolejną drogą szybkiego ruchu, która otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w Małopolsce, jest S52, północna obwodnica Krakowa. Wartość wsparcia tego odcinka to prawie 790 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa jest na końcowym etapie realizacji, w zdecydowanej większości pozostały do zrobienia prace wykończeniowe. Na trasie powstały dwa tunele, w Dziekanowicach (496 m) i Zielonkach (653 m).
Przy udziale środków unijnych powstała również obwodnica Oświęcimia (dofinansowanie w wysokości 164 mln złotych), dbwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (92 mln zł) czy kładka dla pieszych w Jaworniku (5,1 mln zł).