260 punktów mobilności przyda się po zmianie przepisów [Rozmowa]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

20 maja wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg. M.in. tego, gdzie i w jaki sposób można je pozostawiać.

O nowych przepisach w sprawie elektrycznych hulajnóg informowaliśmy szeroko TUTAJ. Do największych zmian można zaliczyć m.in. nakaz jazdy ścieżkami rowerowymi, ograniczenie prędkości do 20 km/h czy ograniczenie dolnej granicy wieku do 10 lat.

Są też i zasady dotyczące parkowania takich urządzeń. Standardowo powinniśmy pozostawiać hulajnogi przy stojakach czy w wyznaczonych obszarach (w Krakowie są to tzw. punkty mobilności). Jeśli takiego miejsca nie ma w pobliżu, należy postawić hulajnogę przy krawędzi chodnika oddalonej od jezdni, równolegle do niej. Należy zachować 1,5 m szerokości dla pieszych.

O współpracy pomiędzy miastem a operatorami wypożyczalni elektrycznych hulajnóg rozmawiamy z Sebastianem Kowalem z Zarządu Transportu Publicznego.

 

Jakub Drath, LoveKraków.pl: Od jutra wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Uregulowane będą m.in. kwestie parkowania takich pojazdów. Jak idzie w Krakowie wyznaczanie punktów mobilności?

Sebastian Kowal, Zarząd Transportu Publicznego: Wyznaczanie punktów mobilności rozpoczęliśmy w ubiegłym roku, teraz mamy ich już 260. Powstały we wszystkich miejscach, gdzie wcześniej stały stacje Wavelo, ale także w wielu innych lokalizacjach. Punkty mobilności służą nie tylko do pozostawiania hulajnóg, ale także rowerów.

Jak przebiega współpraca z operatorami wypożyczalni hulajnóg? Na ile udaje się ich mobilizować do utrzymania porządku? Jak wiadomo, były z tym wcześniej duże problemy.

Mamy podpisane umowy z czterema firmami. Od czwartku wchodzą w życie przepisy, które szczegółowo regulują korzystanie z hulajnóg elektrycznych, ale my dodatkowo regulujemy takie kwestie jak obniżenie prędkości czy zakaz pozostawiania sprzętu w najbardziej uczęszczanych obszarach – np. wewnątrz I obwodnicy czy na bulwarach. Trzeba tu podkreślić, że to jest dobrowolne porozumienie, operatorzy nie mają obowiązku podporządkowania się takim ograniczeniom. Widać jednak, że działające w Krakowie firmy chcą takiego uporządkowania i na przykładzie naszego miasta pokazać, że takie uregulowanie rynku i współpraca z samorządem są możliwe.

Czy operatorzy ograniczą od jutra maksymalną prędkość swoich urządzeń do 20 km/h? Taka będzie dopuszczalna według nowych przepisów.

Nie mamy takich informacji, to już decyzje poszczególnych operatorów. Z tego co wiemy, firmy planują przekazać swoim użytkownikom szczegóły dotyczące nowych przepisów. My też apelujemy do wszystkich użytkowników dróg, od pieszych przez rowerzystów, użytkowników hulajnóg po kierowców, by zapoznali się ze zmianami i żeby dbali o bezpieczeństwo swoje i innych.

News will be here