Nie wiadomo, ile jeszcze czasu minie do rozpoczęcia budowy Trasy Balickiej i Trasy Zwierzynieckiej. Nie ma jednak wątpliwości, że te dwie inwestycje będą w najbliższych latach tematem gorących dyskusji i wpłyną na przyszłość dzielnicy Bronowice.
Pięć lat temu o Bronowicach pisaliśmy tak:
Na zdjęciach zwraca uwagę przede wszystkim brak przystanku kolejowego po jednej stronie ul. Armii Krajowej i dużego osiedla po przeciwnej. Sporo zmieniła przebudowa linii kolejowej: przebudowane zostały wiadukty na całej trasie, na ul. Rydla nie trzeba już stać w korku przed szlabanem, na nowym przystanku można wsiąść do pociągu i w ciągu kilku minut znaleźć się w centrum miasta, wszystkie inne stacje i przystanki kolejowe na terenie dzielnicy są już po modernizacji.
Przy jednym z nich uruchomiono niedawno nowy parking P&R Mydlniki Wapiennik, ale z drugiej strony poskutkowało to zamknięciem parkingu P&R Giełda Balicka. Co ważne, do pętli Bronowice pasażerowie tramwajów dojeżdżają już wyremontowanym torowiskiem, co mieszkańcy dzielnicy okupili dużymi uciążliwościami podczas prowadzenia prac.
W ciągu minionych pięciu lat powstało też bardzo wiele inwestycji mieszkaniowych, z których część wywoływała sprzeciw wśród okolicznych mieszkańców.
Parking wkrótce
Rejon ul. Armii Krajowej to jedno z miejsc na terenie dzielnicy, które zmieniły się najbardziej, choć to wciąż jeszcze nie koniec. Po wielu protestach ze strony okolicznych mieszkańców i nieudanych próbach ogłaszania i rozstrzygania przetargu, na początku roku miasto wybrało wykonawcę węzła przesiadkowego, który powstanie u zbiegu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej.
Firma Budimex dostała na przygotowanie dokumentacji i przeprowadzenie prac niecałe dwa i pół roku, co oznacza, że obiekt powinien być gotowy w połowie roku 2023. Na dolnym poziomie znajdzie się dworzec autobusowy, na górnym natomiast przewidziano parking Park&Ride na 220 miejsc. W planie są też miejsca na pozostawienie rowerów oraz przesunięcie nieco bliżej (choć nie całkiem blisko) jednego z przystanków tramwajowych.
Jest zakręt, będzie węzeł
W kolejnych latach ul. Armii Krajowej czeka jeszcze większa rewolucja, ale tutaj znacznie trudniej jest podać jakiekolwiek daty. Pierwszym krokiem ma być budowa Trasy Balickiej, czyli ok. 6-kilometrowej drogi, łączącej ul. Armii Krajowej z autostradą A4 i lotniskiem. Obecnie trwają prace nad koncepcją nowego połączenia.
Zgodnie z zapowiedziami, ruch będzie się tam odbywał po dwóch jezdniach z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Autorzy koncepcji, oprócz samej głównej drogi, muszą zaprojektować chodniki i ścieżki rowerowe, węzeł drogowy z autostradą, połączenie z ul. Armii Krajowej i dwa parkingi Park&Ride. Proponowane rozwiązania, w pięciu wersjach, można sprawdzić TUTAJ.
W kolejce czeka jeszcze większa inwestycja, czyli Trasa Zwierzyniecka, która też ma się łączyć z ul. Armii Krajowej, w miejscu dzisiejszego zakrętu. Nowe połączenie, pozwoliłoby przejechać na drugą stronę Wisły i Trasą Pychowicką dojechać do Trasy Łagiewnickiej, bez wjeżdżania do centrum miasta. Zanim te plany staną się faktem, minie prawdopodobnie jeszcze wiele lat, ale można się spodziewać, że wcześniej Bronowice będą w centrum dyskusji o oczekiwanym przez mieszkańców kształcie tej drogi.
Rudawa zmieni wygląd
Znacznie wcześniej powinno być wiadomo, co dalej z wałami Rudawy, które na części odcinka również przebiegają na terenie dzielnicy VI. Zarząd Zieleni Miejskiej, po kontrowersjach i oskarżeniach o plan zabetonowania terenów nad rzeką, ogłosił konsultacje, które potrwają do 29 października.
Założenie ZZM jest takie, by nad Rudawą stworzyć miejsca do odpoczynku oraz ciągi dla pieszych i rowerzystów, ale część mieszkańców obawia się w związku z tym zwiększonego ruchu i spadku poziomu bezpieczeństwa.
Zieleń
W kwestii zieleni w Bronowicach pojawiły się w ostatnich latach nowości, choć wciąż nie ma odpowiedzi na kilka ważnych pytań. Mieszkańcy zyskali m.in. parki kieszonkowe przy ul. Filtrowej i przy ul. Balickiej. Ciekawym, a dla wielu wciąż nieodkrytym miejscem, jest teren zielony w sąsiedztwie fortu Bronowice, przejęty w 2018 roku przez miasto. Nie ma tam co prawda jeszcze takiej infrastruktury, jak w innych krakowskich parkach, ale miejsce do wypoczynku już jest. Zarząd Zieleni Miejskiej uporządkował teren, ustawił ławki, a dawną rampę kolejową zabezpieczył barierką.
Jak dotąd, nie został zagospodarowany teren w sąsiedztwie dawnego pomnika Koniewa. Przede wszystkim jednak nie ma perspektyw na utworzenie parku w miejscu dawnego motelu Krak, niedaleko ronda Ofiar Katynia. ZZM ma gotową koncepcję i projekt, ale w budżecie nie znalazły się pieniądze na realizację. W ubiegłym miesiącu media informowały o tym, że wydane dla tej inwestycji pozwolenie już wygasło, co oznacza kolejne lata czekania.