Chcą linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów aż do ronda Grunwaldzkiego

fot. Krzysztof Kalinowski

Małopolski okręg Polskiego Klubu Ekologicznego z niepokojem przyjął wiadomość o odstąpieniu z realizacji dalszych prac projektowych dotyczących budowy trasy tramwajowej w Alejach Trzech Wieszczów.

Pod koniec grudnia prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w piśmie do senatora Bogdana Klicha poinformował, że miasto nie planuje kontynuowania prac nad koncepcją linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów, między Nowym Kleparzem a placem Inwalidów. Powodem takiej decyzji miały być liczne protesty społeczne.

W poniedziałek głos w tej sprawie postanowili zabrać przedstawiciele Polskiego Klubu Ekologicznego. Pod listem do prezydenta miasta podpisali się prof. dr hab. Zbigniew Witkowski oraz dr Zygmunt Fura. Przekonują, że miasto popełnia błąd odstępując od przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej.

– Naszym zdaniem to powinna być jedna z najważniejszych inwestycji ze względu na podstawowe znaczenie komunikacyjne i ekologiczne. Obawy o wycięcie drzew nie mogą być powodem rezygnacji z tak ważnej inwestycji. Podobne protesty Kraków doświadczył wiele lat temu, gdy przeciwstawiano się budowie tramwaju w ulicy Dietla. Doświadczenie pokazało, że budowa ta nie zdewastowała zieleni. Tak też może i powinno być w przypadku Alei Trzech Wieszczów – czytamy w liście.

Dalej twierdzą, że błędem było ograniczenie projektu do krótkiego odcinka pomiędzy Nowym Kleparzem a Placem Inwalidów.

– Trasa tramwaju w Alejach Trzech Wieszczów miałaby ogromny potencjał tylko w sytuacji poprowadzenia jej przynajmniej do Centrum Kongresowego ICE, z zamiarem wydłużenia w dalszej przyszłości do ronda Matecznego, a nawet do ul. Wielickiej. Prowadzone od wielu lat badania i analizy wskazują, że tramwaj w Alejach Trzech Wieszczów jest kluczową inwestycją na kierunku północ-południe po stronie zachodniej centrum. Takie powiązanie jest niezbędne ze względu na: lepsze rozrządzanie taboru tramwajowego na liniach, zmniejszenie konieczności przesiadania się pasażerów w podróżach, zwiększenie niezawodności sieci tramwajowej Krakowa – przekonują autorzy listu.

Są zdania, że budowa tramwaju w alejach stanowiłaby okazję do stworzenia z tego ciągu atrakcyjnej przestrzeni publicznej. – Na celowość budowy tramwaju w alejach wskazuje także bardzo duże obecne natężenie ruchu samochodowego, które powinno być ze względów ekologicznych w znacznym stopniu przejęte przez komunikację tramwajową – dodają.

Na sam koniec listu apelują do prezydenta o kontynuowanie prac nad tramwajem w Alejach Trzech Wieszczów lecz w całościowym, znacznie wydłużonym zakresie.

News will be here