Komitet obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej "Kraków dla kierowców" złożył projekt uchwały uchylający strefę czystego transportu w Krakowie. Podpisało się pod nim ponad 7000 osób, teraz sprawą zajmie się rada miasta.
Przed złożeniem projektu pod urzędem miasta odbyła się konferencja prasowa przeciwników strefy czystego transportu. Przewodniczący komitetu "Kraków dla Kierowców" Piotr Bartosz zarzucał władzom Krakowa wprowadzanie w błąd opinii publicznej, między innymi poprzez nazywanie inicjatywy petycją i sugerowanie, że mieszkańcy nie mogą zmienić zapisów w strefie czystego transportu.
Bartosz podkreśla, że inicjatywa nie przewiduje zmian, lecz całkowite uchylenie uchwały wprowadzającej strefę czystego transportu w Krakowie. – W przypadku uzyskania w większości głosów radnych Krakowa dla obywatelskiej inicjatywy, uchwała SCT straci moc, a prezydent miasta będzie mógł wyjść z inicjatywą nowej w wersji strefy czystego transportu – tłumaczy.
Bartłomiej Krzych, jeden z pełnomocników komitetu mieszkający w Wieliczce, zwrócił uwagę, że ustanowienie strefy czystego transportu w granicach administracyjnych Krakowa utrudnia mieszkańcom całej Małopolski dojazd do węzłów autostradowych, parkingów P&R czy szpitali.
Rekord liczby podpisów
Obywatelski projekt uchwały, poparty przynajmniej 300 podpisami, powinien być rozpatrzony przez radę miasta na najbliższej sesji po złożeniu projektu, a ta w Krakowie ma się odbyć 22 listopada. Przeciwnicy strefy czystego transportu już zapowiedzieli protest pod magistratem w tym dniu.
Podpisy pod obywatelską inicjatywą zbierane były drogą elektroniczną oraz drogą papierową. Zdecydowana większość, bo aż 6,5 tysiąca osób poparło inicjatywę elektronicznie. – To absolutnie rekord w Polsce i w Krakowie. Dotychczas w Krakowie największą popularnością cieszyła się obywatelska inicjatywa dotycząca likwidacji spółki Kraków 5020 (poparło ją ok. 1300 osób), która wiosną została pozytywnie przegłosowana przez Radę Miasta Krakowa – podkreśla Piotr Bartosz.
Dwa terminy
Strefa ma obejmować cały obszar Krakowa i ma być wprowadzania w dwóch głównych etapach. Od 1 lipca 2024 roku zakaz poruszania się po Krakowie ma obowiązywać tylko najstarsze samochody – te, które nie spełniają normy Euro1 lub roku produkcji 1992 w przypadku samochodów benzynowych oraz Euro2 lub roku produkcji 1996 dla samochodów z silnikiem diesla. Drugi etap ma wystartować 1 lipca 2026, z wymogiem na poziomie Euro3 lub roku produkcji 2000 dla benzyny oraz Euro5 lub roku 2010 dla diesla.
Od tych zasad będą obowiązywać pewne wyjątki, np. dla kierowców powyżej 70. roku życia czy pojazdów którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnościami. Strefa nie obowiązuje na drogach ekspresowych i autostradach, a granice strefy mają być wyznaczone w taki sposób, by zapewnić wszystkim dojazd do węzłów od strony granic miasta.