Dwa przejazdy przez tory czekają na zmiany. Kiedy tunel i wiadukt?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W listopadzie przedstawiciele miasta i kolei zapowiadali współpracę w sprawie budowy wiaduktu w Swoszowicach i tunelu w Luboczy, by usunąć kolizyjne przejazdy przez tory. Czy od tego czasu ich budowa się przybliżyła?

Konferencja prasowa z udziałem miejskich urzędników i przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych odbyła się 24 listopada (tuż po niej wiceprezydent Andrzej Kulig potwierdził start w wyborach prezydenckich). Podpisany został wówczas list intencyjny dotyczący współpracy w sprawie przebudowy dwóch kolizyjnych punktów: na ul. Kąpielowej i Blokowej. Inwestycje miałyby zostać zrealizowane w ramach kolejnej edycji „programu wiaduktowego”, natomiast po stronie miasta byłoby przygotowanie dokumentacji.

– I właśnie w ramach tego programu chcielibyśmy, żeby te dwa przejazdy, na ul. Blokowej i Kąpielowej, zostały wybudowane. Miasto właśnie przygotowuje dokumentację projektową, która jeszcze przybliży nas do tego, by ten projekt mógł stać się faktem. I mamy nadzieję, że już w pierwszej połowie przyszłego roku będziemy mogli ogłosić, że rozpoczynamy realizację tych dwóch dużych i bardzo ważnych dla Krakowa zadań – mówił Piotr Majerczak, ówczesny członek zarządu PKP PLK.

Zapytaliśmy w mieście i w kolejowej spółce o to, czy i jakie postępy nastąpiły od czasu podpisania listu.

Kąpielowa: ZRID w tym roku

Jak informuje nas Zarząd Inwestycji Miejskich, w przypadku wiaduktu na ul. Kąpielowej podejmowane są kolejne kroki. Miejska jednostka od 2022 roku ma decyzję środowiskową, a obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa, w tym wniosek o wydanie decyzji ZRID. Urzędnicy zakładają, że takie zezwolenie zostanie wydane pod koniec tego roku.

Na razie przygotowania te postępują niezależnie od kolejowej spółki. – Podpisanie listu intencyjnego jest jedynie deklaracją woli współpracy, a dalszy ciąg ustaleń w kwestii realizacji zadania w ramach programu jest uzależniony od rozpoczęcia przez PKP PLK naboru do wyboru zadań do projektu – mówi nam Jan Machowski, rzecznik prasowy jednostki. – Aktualnie, według informacji uzyskanych od Biura Strategii PKP PLK wynika, że nabór rozpocznie się w drugiej połowie 2024 roku. Natomiast lista kryteriów niezbędnych do zakwalifikowania zadania do programu nie jest jeszcze znana – zastrzega.

Blokowa: dopiero koncepcja

W przypadku ul. Blokowej sprawa jest nieco bardziej złożona. Sam tunel pod torami jest tylko częścią znacznie większych zmian, jakie są tam planowane – z budową nowego przystanku kolejowego, pętli tramwajowej i nowych torów, parkingu P&R i sporych zmian w układzie drogowym (więcej o tym pisaliśmy TUTAJ). Podczas prowadzonych w ubiegłym roku konsultacji społecznych większość uczestników opowiedziała się za wariantem W7, który zakłada m.in. budowę nowego odcinka torów w ul. Łowińskiego i włączenie do istniejącego torowiska na skrzyżowaniu ulic Łowińskiego i Ujastek.

W raporcie z konsultacji można przeczytać m.in., że wszyscy głosujący uznali tunel pod linią kolejową za potrzebny. Wszyscy też ocenili obecne skomunikowanie tego obszaru źle lub bardzo źle – i to w przypadku wszystkich możliwości, od komunikacji zbiorowej przez samochód po rower i poruszanie się pieszo.

Miasto na razie traktuje budowę węzła przesiadkowego jako całość. W grudniu urząd odebrał od projektantów gotową koncepcję inwestycji. W tym roku ma natomiast ruszyć z miejsca przygotowanie dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji środowiskowej, co wymaga ogłoszenia przetargu i wyłonienia firmy, która podejmie się tego zadania.

Przygotowania są więc na znacznie wcześniejszym etapie niż w przypadku wiaduktu na Kąpielowej. Równocześnie miasto podtrzymuje swoje oczekiwania co do tego, by skorzystać z pomocy PLK przy realizacji tunelu pod torami. Podobnie jak w przypadku Swoszowic, urzędnicy na razie czekają na ogłoszenie naboru do programu i przedstawienia kryteriów. Oczywiście nie ma pewności, że krakowskie projekty spełnią te kryteria i zostaną zakwalifikowane.

PLK: Za wcześnie na szczegóły

PKP PLK precyzuje, że listy podpisane w listopadzie dotyczą współpracy w ramach projektu, który został ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku, z perspektywą do roku 2032. Kolejowa spółka przygotowuje obecnie dokumenty niezbędne do uruchomienia tego projektu.

– Realizowane zadania zostaną wybrane w trybie konkursowym, na podstawie określonych kryteriów. Propozycje inwestycji zgłoszą samorządy bądź zarządcy dróg, a ostateczny ich wybór nastąpi po przeprowadzeniu analizy przez PLK SA. Na tym etapie nie jest jeszcze możliwe określenie szczegółów dotyczących potencjalnej budowy skrzyżowań bezkolizyjnych w ciągu ul. Blokowej i ul. Kąpielowej w Krakowie w ramach nawiązanej współpracy – zastrzega Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Swoszowice Wzgórza Krzesławickie