Dwa węzły przy Plantach z decyzjami. Przy Filharmonii auta pojadą w jednym kierunku

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przybliżyła się przebudowa dwóch skrzyżowań w ścisłym centrum miasta: przy Teatrze Bagatela i przy Collegium Novum. W tym drugim przypadku będzie to oznaczało kolejny jednokierunkowy odcinek I obwodnicy.

Przygotowania do przebudowy obydwu węzłów tramwajowych trwają już od dłuższego czasu – wcześniej pojawiały się zapowiedzi, że jedną z tych inwestycji uda się zrealizować jeszcze przed igrzyskami europejskimi, z wykorzystaniem rządowego dofinansowania. Tak się nie stało, ale potrzeba jest nadal aktualna.

W ostatnich dniach dla obydwu tych inwestycji zostały wydane decyzje środowiskowe. W przypadku skrzyżowania z ul. Karmelicką jest to o tyle istotne, że miasto liczy na pozyskanie na ten cel unijnego dofinansowania – niedawno wybrało firmę, która przygotowuje stosowny wniosek aplikacyjny o unijne środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027.

Skrzyżowanie przy Bagateli – brakujący element

Skrzyżowanie przy Teatrze Bagatela nie było przebudowywane w 2015 roku, kiedy swój wygląd i układ zmieniły ulice Podwale i Dunajewskiego. Pozostałością tego braku są m.in. kontrałuki na torowisku, ale też i wygląd skrzyżowania odróżniający się od sąsiadujących z nim ulic. W międzyczasie były tylko wymieniane szyny, ale ten kluczowy dla komunikacji tramwajowej w mieście węzeł potrzebuje już całościowej przebudowy.

Przy okazji zmianę ma przejść także fragment ul. Karmelickiej, do skrzyżowania z Garbarską. Przebudowa ma usprawnić przejazd tramwajów, poprawić poziom bezpieczeństwa, ale też poprawić wygląd okolicy. Zlikwidowane mają zostać miejsca parkingowe po stronie Teatru Bagatela, usytuowane pod prąd względem kierunku jazdy, a w ich miejscu planowane są nowe zieleńce.

– Nie przewiduje się wycinki drzew oraz krzewów w fazie realizacji inwestycji, natomiast przewiduje się dokonanie przesadzenia kolidujących kilkunastu egzemplarzy drzew oraz wykonanie prac pielęgnacyjnych drzewostanu – czytamy w wydanej we wtorek decyzji.

Jeden kierunek na kolejnym fragmencie

W środę natomiast została wydana decyzja dla skrzyżowania łączącego ul. Straszewskiego i Piłsudskiego. To jedno z problematycznych miejsc na tramwajowej mapie miasta. Tramwaje muszą tu pokonywać bardzo ciasne łuki, co wpływa na płynność ruchu i ryzyko wykolejeń czy kolizji. Dodatkowo przejeżdżają przez kontrałuki, które są pozostałością po przebudowie ulicy Podwale (kiedy torowisko zostało przesunięte w stronę Plant).

Przebudowa obejmie nie tylko samo skrzyżowanie, ale też odcinek ul. Straszewskiego (od przejścia dla pieszych przy przystanku Filharmonia) oraz Piłsudskiego (do przystanku Uniwersytet Jagielloński). Na tym fragmencie, podobnie jak w przypadku ul. Podwale, Dunajewskiego czy Basztowej, ruch samochodów będzie poprowadzony tylko w jednym kierunku, od ul. Piłsudskiego w stronę Filharmonii. W przeciwnym kierunku dostępny będzie pas rowerowy, a tory tramwajowe zostaną przesunięte podobnie jak na wcześniejszych odcinkach. Więcej o założeniach inwestycji pisaliśmy tutaj:

Starowiślna w podobnym układzie

Ostatnie dni przyniosły kumulację podobnych informacji. Jak opisywaliśmy w środę, decyzję wydano również dla przebudowy ul. Starowiślnej. Ma ona zyskać podobny układ jak ulice wokół Plant, z ruchem jednokierunkowym dla samochodów, torowiskiem i pasem dla rowerów:

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto