Mistrzejowice. Tramwaj przybliży do centrum

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Z jednej strony budowa linii tramwajowej, z drugiej – północna obwodnica i droga S7 połączone nowym węzłem. Ułatwienie dojazdu może być znaczącym impulsem dla rozwoju Mistrzejowic.

Pięć lat temu o piętnastej dzielnicy Krakowa pisaliśmy tak:

Pomiędzy al. Bora-Komorowskiego a ul. Dobrego Pasterza trwała budowa Galerii Serenada. Na pętlach tramwajowej i autobusowej stały pojazdy, z których większość jest już dziś wycofana z użytku. Na zdjęciach nie widać też części nowych inwestycji mieszkaniowych, które powstały w tym rejonie w ostatnich latach.

Torowisko w przygotowaniu

Niezmienne w porównaniu z sytuacją sprzed lat jest oczekiwanie na budowę nowej linii tramwajowej. Mieszkańcy Mistrzejowic, choć mają dostęp do tramwaju, nie mogą się pochwalić szybkim połączeniem z centrum miasta, ponieważ trasa jest znacznie wydłużona. O ile jednak pięć lat temu można było mówić o wciąż odsuwającej się w czasie perspektywie budowy, o tyle teraz przygotowania są już zaawansowane, wykonawca przygotowuje dokumentację i po jej ukończeniu będzie mógł rozpocząć prace.

W najbliższych latach inwestycja będzie skupiać na sobie uwagę całego miasta – zwłaszcza, że część planowanych rozwiązań, według deklaracji urzędników, jest kompatybilna z planami budowy premetra. Nawet gdyby potraktować te deklaracje jako mrzonki, dla pasażerów komunikacji miejskiej jej zakończenie przyniesie z pewnością dużą różnicę.

Równocześnie jednak wśród części mieszkańców budzi ona sporo obaw i kontrowersji. Chodzi zwłaszcza o miejsce przecięcia linii tramwajowej z ul. Dobrego Pasterza, gdzie kierowcy spodziewają się jeszcze większych korków, oraz o rejon ulicy Krzesławickiej, gdzie mieszkańcy obawiają się obniżenia komfortu życia spowodowanego zmianą organizacji ruchu.

Przy węźle

Po przeciwnej stronie dzielnicy rozpoczęła się natomiast inna rewolucja – budowa północnej obwodnicy Krakowa i drogi S7, które spotkają się ze sobą właśnie na węźle Mistrzejowice. Budowa obwodnicy stopniowo postępuje, w przypadku S7 widać na razie głównie efekty wycinek, rozbiórek czy prac archeologicznych.

Uruchomienie trasy w znaczącym stopniu wpłynie na ruch na terenie dzielnicy. Przykładem może być ul. Okulickiego, która zacznie pełnić funkcję drogi dojazdowej do węzła. Miasto ma w planach jej gruntowną przebudowę, choć wciąż nie padają konkrety co do terminów realizacji. Razem z ul. Okulickiego ma być przebudowane rondo Piastowskie i układ drogowy pomiędzy nimi.

Kolej wciąż daleko

Dokładnych dat nie słyszymy też w przypadku innej inwestycji istotnej dla dużej części mieszkańców Mistrzejowic. Chodzi o budowę przystanku kolejowego na os. Piastów, parkingów Park&Ride i przedłużenia linii tramwajowej do końca ulicy Piasta Kołodzieja. Sprawy utknęły na etapie formalnym i trudno powiedzieć, kiedy całość będzie gotowa. A potrzeby są coraz większe, ponieważ w tym rejonie powstało i wciąż powstaje wiele nowych bloków.

Pierwsza część docelowego układu komunikacyjnego już tam powstaje i zajmuje się tym nie miasto, lecz Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego. Na przedłużeniu ul. Piasta Kołodzieja budowany jest nowy wiadukt, a wraz z nim odcinek drogi z trzema rondami. Jedno z nich powstaje po stronie Krakowa, a więc tuż przy przyszłej pętli tramwajowej.

Park u sąsiadów

Ważnym wydarzeniem dla mieszkańców Mistrzejowic było na pewno otwarcie w 2019 roku parku Reduta – choć formalnie znajduje się on jeszcze na terenie sąsiedniej dzielnicy Prądnik Czerwony.

Na siedmiu hektarach położonego w dużej części na zboczu terenu pojawiły się alejki, ławki i kosze, trzy place zabaw i wybieg dla psów. Posadzone zostały nowe drzewa, posiano trawy i łąki kwietne. Z dwuletnim poślizgiem w tym roku został otwarty pawilon, który ma pełnić funkcję nie tylko kawiarni, ale też centrum obsługi i aktywizacji życia w parku.

Ale również zieleń na terenie dzielnicy XV doczekała się zmian. Przykładem może być oświetlenie terenu wokół fortu Batowice czy gruntowny remont w parku Tysiąclecia. Odnowione zostały praktycznie wszystkie elementy, od alejek i ławek po remont placów zabaw i sceny. Pojawiły się skatepark, siłownia i punkt widokowy, wyremontowano fontannę i schody.

Sportowe nowości

W niedługim czasie szkoły na terenie dzielnicy mają się wzbogacić o dwa obiekty sportowe. Przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 144 na os. Bohaterów Września ma powstać kryta pływalnia z podnoszonym dnem. Z kolei Szkoła Podstawowa nr 89 na os. Piastów zyska halę sportową z całym potrzebnym zapleczem.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Mistrzejowice
News will be here