Kurdwanów, Piaski Wielkie, Piaski Nowe, Wola Duchacka – mieszkańcy częściej używają tu nazw osiedli niż nazwy dzielnicy Podgórze Duchackie. Jak zmienił się ten obszar miasta w ciągu ostatnich lat i co go teraz czeka?
Przed pięcioma laty o Podgórzu Duchackim pisaliśmy tak:
W porównaniu ze zdjęciami z tego czasu najwięcej zmieniło się w rejonie pętli tramwajowej Kurdwanów. To w tym miejscu rozpoczęła się budowa Trasy Łagiewnickiej, która wiązała się z przebudową odcinka ulicy Witosa i częściową przebudową pętli tramwajowej. Po zakończeniu inwestycji dzielnica zyska nowe połączenie tramwajowe z ulicą Zakopiańską, można się też jednak spodziewać większego natężenia ruchu na ul. Witosa i Nowosądeckiej.
Stacja z potencjałem
To jeden z dłuższej listy przykładów zmian, które mają duże znaczenie dla dzielnicy, choć miały miejsce na jej granicy lub wręcz poza nią. Do tej grupy można zaliczyć choćby stację kolejową Kraków Bonarka, która w ostatnich latach przeszła gruntowną przebudowę. Na razie zatrzymuje się tutaj niewiele pociągów, choć zarówno listopadowa, jak i grudniowa zmiana rozkładów przynoszą w tej dziedzinie poprawę.
Kiedy jednak linia do Skawiny ruszy w pełnej skali, stacja ma szansę ujawnić swój pełny potencjał – a jest on duży, biorąc pod uwagę sąsiedztwo wielu biurowców i kolejne budowane w okolicy inwestycje mieszkaniowe. Stacja ułatwiła w tym miejscu również sytuację pieszych, umożliwiając bezpieczne przejście przez tory, a jeśli kiedyś udałoby się zbudować jej drugą część, nad ul. Tischnera, byłby to kolejny ważny krok w stronę skomunikowania dzielnicy.
Rowerowa siatka
Takim krokiem było również otwarcie w lipcu ubiegłego roku kładki rowerowej nad al. Powstańców Śląskich. I znów jesteśmy tu poza granicą dzielnicy XI, ale stworzenie takiej alternatywy otworzyło dojazd do centrum całą nowo wybudowaną drogą dla rowerów wzdłuż ul. Kamieńskiego.
Od początku roku przejechało kładką ponad 230 tysięcy rowerzystów. To niższy wynik niż w tak uczęszczanych rejonach, jak ul. Grzegórzecka, gdzie zanotowano dwukrotnie wyższą liczbę przejazdów. Połączenie wzdłuż ul. Kamieńskiego jest jednak dopiero częścią planu rowerowego skomunikowania dzielnicy, do tej pory dość nieprzyjaznej dla ruchu rowerowego. Istniejące już fragmenty infrastruktury mają być połączone w taki sposób, by można było bezpiecznie poruszać się rowerem takimi ulicami, jak Witosa, Halszki, Stojałowskiego, Cechowa, Podedworze, Nowosądecka, Macedońska, Malborska, Sławka, Puszkarska, Przyjaźni Polsko-Węgierskiej i Turowicza.
Dla kierowców
Pomijając krótki odcinek Trasy Łagiewnickiej, Podgórze Duchackie nie było w ostatnich latach miejscem żadnej z największych miejskich inwestycji drogowych, choć sporo ulic zyskało nową nawierzchnię w ramach remontów nakładkowych. Warto tu jednak zauważyć m.in. przebudowę ulicy Cechowej, na której rozpoczęcie trzeba było długo czekać, ale za to jej zakończenie w 2018 roku przyniosło dużą zmianę pod względem wygody, bezpieczeństwa i estetyki.
Stopniowo powstają też elementy nowego układu drogowego w rejonie centrum handlowego Bonarka. Tegoroczną nowością jest rondo na ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej i niedostępne jeszcze dla ruchu połączenie z sąsiednimi Łagiewnikami pod estakadą na ul. Turowicza.
Park w nowej wersji i inne plany
Długo trzeba było czekać również na zagospodarowanie parku Duchackiego, ale pod koniec ubiegłego roku prace w dolnej części parku się zakończyły. Zielony teren przeszedł dużą zmianę – wykonane zostały alejki, uporządkowano istniejącą zieleń i posadzono nową, pojawiły się ławki i kosze. Najbardziej charakterystycznym elementem parku stały się drewniane pomosty wykonane przy stawach i altana. Dzięki nim można odpocząć w bezpośrednim sąsiedztwie wody. Wciąż aktualne pozostaje pytanie, kiedy uda się przeprowadzić prace dotyczące rewitalizacji stojącego tam dworu.
ZZM przymierza się też do gruntownego remontu parku na Kurdwanowie. W 2019 roku miasto przejęło jego najbardziej wysuniętą na wschód część, już za ul. Turniejową.
Miasto chciałoby też utworzyć duży park Słona Woda, jako część zapowiadanych Plant Podgórskich. W tej sprawie toczy się jeszcze wiele dyskusji, ale pojawiają się też konkrety: we wrześniu miasto poinformowało, że wykupi od Uniwersytetu Jagiellońskiego działki o łącznej powierzchni 1,72 hektara za ponad 2,3 mln zł. Część wykupiona od UJ przylega do Szpitala Uniwersyteckiego (kolejnej ważnej inwestycji zlokalizowanej tuż za granicą dzielnicy XI), ale park Słona Woda leżałby też częściowo na terenie dzielnicy Podgórze Duchackie.
Projekt Plant Podgórskich pozostaje jak dotąd na papierze, o ile nie liczyć prac w istniejących już parkach. Jego założenie jest takie, by połączyć siecią alejek kilka parków na południowym-wschodzie Krakowa: park Aleksandry, Lilii Wenedy, Jerzmanowskich, park rzeczny Drwinka i Słoną Wodę. Jeśli to założenie kiedykolwiek zostanie zrealizowane w całości, byłoby istotnym impulsem dla dzielnicy, przyciągającym mieszkańców z innych rejonów Krakowa.