Swoszowice. Już nie tak daleko

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W naszej podróży po krakowskich dzielnicach docieramy do Swoszowic – akurat w przeddzień zmiany istotnej dla tożsamości i funkcjonowania dzielnicy.

Pięć lat temu o Swoszowicach pisaliśmy tak:

W porównaniu ze zdjęciami z tamtego czasu najwięcej zmieniło się na os. Kliny, gdzie zdążyło w tym czasie wyrosnąć wiele nowych bloków, w tym rządowe osiedle w ramach programu Mieszkanie Plus. Prowadzone były też istotne miejskie inwestycje – otwarta została nowa szkoła, coraz bliżej też jest ukończenie prac przy rewitalizacji fortu, w którym ma się znaleźć m.in. klub kultury.

Kliny przyciągały uwagę mieszkańców i mediów również w związku z długą dyskusją wokół utworzenia użytku ekologicznego na terenie łąk zlokalizowanych pomiędzy osiedlami a autostradą A4. Tematem zajmował się specjalny zespół w ramach rady miasta, sprawa wywołuje wiele emocji i jak dotąd nie udało się doprowadzić do rozstrzygnięcia.

Kliny czekają na nowe połączenie

Z tematem postępującej zabudowy w rejonie os. Kliny wiążą się też problemy transportowe. W godzinach szczytu ul. Zawiła wypełnia się samochodami, a wyjazd z osiedla, zwłaszcza w lewą stronę, wymaga długiego czekania. Niedawno informowaliśmy o konsultacjach dotyczących tej sprawy: zakres planowanej inwestycji obejmuje rozbudowę skrzyżowań na ul. Zawiłej z ulicami Kobierzyńską, Komuny Paryskiej, Skośną i Borkowską, a także budowę nowej ul. Bartla. Ta ostatnia miałaby stworzyć nowe połączenie z rejonem pętli autobusowej, ale wiązałaby się z wycinką drzew.

Z kolei przy okazji odpowiedzi na interpelację radnego urzędnicy wspomnieli, że rozważają przygotowanie koncepcji przedłużenia linii tramwajowej z Czerwonych Maków nie tylko w stronę węzła autostradowego, ale także w stronę os. Kliny.

To jednak ciągle plany na przyszłość, podobnie jak zapowiadana od dawna ul. 8 Pułku Ułanów, która miała stworzyć nowe połączenie pomiędzy Klinami i Kapelanką, odciążając tym samym zakorkowaną ul. Kobierzyńską. Inwestycja została podzielona na wiele części i stopniowo odsuwa się w czasie, co w praktyce skazuje mieszkańców rozrastającej się części miasta na coraz dłuższe podróże do centrum – niezależnie od tego, czy wybiorą samochód, czy autobus.

W stronę domów

Ostatnie lata przyniosły pewne przesunięcie akcentów w dzielnicy. I nie chodzi tylko o to, że po długim okresie napięć zmienił się skład zarządu dzielnicy, dzięki czemu więcej do powiedzenia mają teraz radni z osiedli domów jednorodzinnych.

Na terenie tych osiedli miały też miejsce bardzo istotne dla tej części miasta inwestycje. Należy tu wymienić przede wszystkim przebudowę linii kolejowej. W pierwszej kolejności oddany został do użytku przystanek kolejowy w Opatkowicach, a już od najbliższej niedzieli pociągi zaczną się zatrzymywać przy gruntownie przebudowanym peronie przystanku Kraków Swoszowice. Trudno tej zmiany nie nazwać rewolucją, ponieważ w tym miejscu zmieniło się niemal wszystko. Poza przebudową peronu powstało też przejście podziemne, parking P&R, pętla autobusowa i droga dojazdowa. Nie zakończyła się jeszcze przebudowa samego budynku dworca, ale jego wygląd już teraz przypomina o czasach świetności galicyjskiej kolei. A o tym, jak ważna dla mieszkańców Swoszowic jest ta kolejowa historia, pokazał swego czasu spór o nazwę przystanku.

Na razie potencjał przystanku będzie jeszcze uśpiony, ponieważ prace prowadzone na torach w centrum miasta uniemożliwiają uruchomienie połączenia ze Skawiną z docelową częstotliwością. Kiedy się to jednak stanie, cały ten obszar miasta zyska bardzo szybkie i wygodne połączenie z centrum.

Dla kierowców

Trudno też nie wspomnieć o przebudowie ulic Krzyżańskiego i Myślenickiej. Prace trwały długo i były uciążliwe dla mieszkańców, ale efektem – oprócz samej nowej jezdni – są także chodniki, oświetlenie i cała podziemna infrastruktura, włącznie z kanalizacją.

Co istotne, na tym prace się nie kończą – stopniowo przygotowywane i realizowane są kolejne prace związane z kanalizacją czy remontami dróg. Potrzeby wciąż są duże, co jest problemem praktycznie wszystkich rozległych peryferyjnych osiedli Krakowa.

Wśród zmian z ostatnich lat warto też wspomnieć inwestycje sportowe, jak choćby oddane w 2019 roku budynki KS Wróblowianka i WLKS Krakus Swoszowice.

Po uruchomieniu linii SKA z większą częstotliwością tym istotniejsza stanie się sprawa wiaduktu nad torami na ul. Kąpielowej. W tej sprawie również ruszyły niedawno konsultacje, choć na razie urzędnicy są bardzo ostrożni co do tego, kiedy realnie można spodziewać się przeprowadzenia prac.

Z kolei w 2025 roku, zgodnie z deklaracjami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma się rozpocząć przebudowa węzła autostradowego Kraków Południe. GDDKiA myśli przede wszystkim o zwiększeniu przepustowości autostrady i wylotu w stronę Zakopanego, ale dla mieszkańców dzielnicy przyjęte rozwiązania będą mieć ogromne znaczenie podczas codziennych podróży – zarówno samochodowych, jak i pieszych.

Stopniowa poprawa infrastruktury, w tym stworzenie szybkiego połączenia z centrum, może być bardzo istotnym czynnikiem zwiększającym atrakcyjność dzielnicy. Kilka lat temu w internecie krążyła prześmiewcza mapka krakowskich dzielnic, na której Swoszowice były oznaczone napisem „tutaj nic nie ma”. To hasło stopniowo staje się coraz bardziej nieaktualne.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Swoszowice
comments powered by Disqus