Bieżanów w ostatnim czasie pojawia się w mediach głównie w kontekście problemów powodziowych. Prokocim – w związku z działalnością obydwu szpitali. Ale to nie całość obrazu życia 12. dzielnicy Krakowa Bieżanów-Prokocim.
Pięć lat temu w naszym dzielnicowym cyklu o dzielnicy Bieżanów-Prokocim pisaliśmy tak:
Pętla tramwajowa w Bieżanowie była jeszcze wówczas wypełniona zielonym trawnikiem, a nie parkingiem Park&Ride, który działa tam od stycznia 2018 roku i – w przeciwieństwie do tego na Kurdwanowie – spotkał się od razu z dużym zainteresowaniem.
Szpitale w centrum uwagi
Ale zmian było w ciągu ostatnich lat więcej. Można powiedzieć, że zaszły niemal w każdej części dzielnicy. Największą z nich było z pewnością uruchomienie pod koniec 2019 roku, po prawie czterech latach budowy, nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego. Zaczęło się od listopadowej przeprowadzki części oddziałów z ul. Kopernika, z czasem dołączyły kolejne, a już w marcu w Krakowie zanotowano pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem. Nowy Szpital Uniwersytecki stał się na długi czas najważniejszym miejscem walki z epidemią w całym regionie.
Równocześnie trwały przygotowania do rozpoczęcia przez miasto – z dużym opóźnieniem – przebudowy układu drogowego w tym rejonie. W marcu tego roku wystartowała przebudowa ul. Kostaneckiego, a we wrześniu – ul. Jakubowskiego. W kolejce czeka jeszcze trzeci etap, czyli budowa nowej drogi od ul. Jakubowskiego do ul. Kosocickiej.
Nieco w cieniu tych wszystkich wydarzeń pozostawał drugi szpital, który jeszcze niedawno – również dla osób spoza Krakowa – był pierwszym skojarzeniem ze słowem „Prokocim”. Uniwersytecki Szpital Dziecięcy przeżywa w ostatnich miesiącach bardzo trudny czas i wciąż nie wiadomo, jak uda mu się pokonać głęboki kryzys. Niedawno informowaliśmy o wyborze nowego dyrektora placówki.
Podtopienia
W tym roku Bieżanów trafił na czołówki gazet głównie ze względu na przypadki podtopień po gwałtownych ulewach. Mieszkańcy wielu ulic z obawą śledzili prognozy pogody w obawie, że znów będą musieli wypompowywać wodę z piwnic, mieszkań czy ogrodów. Efektem tych wydarzeń jest m.in. duża mobilizacja wśród mieszkańców dzielnicy, którzy aktywnie zajęli się rozwiązywaniem tego problemu, pomagając go szczegółowo zdiagnozować i zmobilizować do działania różne publiczne instytucje.
W ostatnim czasie rozpoczęła się budowa kolejnych zbiorników przeciwpowodziowych, które mają w znaczący sposób podnieść poziom bezpieczeństwa – choć ich brak jest tylko jednym z wielu czynników powodujących obecne problemy.
Kolejowe zmiany
Ostatnie lata to również daleko idące zmiany związane z modernizacją linii kolejowej. Na terenie dzielnicy XII inwestycja objęła m.in. dobudowę dodatkowego toru, przebudowę przystanku Kraków Prokocim i stacji Kraków Bieżanów oraz budowę nowego przystanku Kraków Złocień, pomiędzy Starym Bieżanowem i osiedlem Złocień.
Z tym ostatnim wiążą się duże nadzieje mieszkańców na szybki dojazd do centrum miasta, co jest już możliwe od listopadowej zmiany rozkładu jazdy, ale wciąż z okrojoną z powodu prowadzonych prac częstotliwością. Wiążą się z tym również rozczarowania, związane choćby z wciąż odsuwającymi się terminami zakończenia prac i brakiem konkretów co do miejskich inwestycji w najbliższym sąsiedztwie przystanku. Dopóki nie zostanie przebudowana ulica Złocieniowa, wybudowany przez kolejarzy fragment drogi pod wiaduktem pozostanie zamknięty.
Złocień może jednak pochwalić się szeregiem pozytywnych zmian z ostatniego czasu. Po długim oczekiwaniu udało się w 2019 roku dokończyć budowę ulicy Domagały, otwierając tym samym alternatywną drogę dojazdową do osiedla. Niedawno Złocień doczekał się nocnej linii autobusowej, ruszyła też budowa oczekiwanej przez mieszkańców szkoły.
Sporo zmian w ruchu
Pomijając utrudnienia związane z kolejową inwestycją, uciążliwe zwłaszcza w przypadku prac na ul. Półłanki, ostatnie lata przyniosły sporo zmian istotnych dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Jedną z nich był remont ulicy Bieżanowskiej, który trwał zdecydowanie zbyt długo, ale przyniósł dużą zmianę na kolejnych fragmentach tej ważnej dla dzielnicy drogi.
W ubiegłym roku na skrzyżowaniu ulic Ćwiklińskiej, Barbary i Heleny zbudowane zostało rondo, co wiązało się też ze zmianą organizacji ruchu. Zmiany, polegające m.in. na wyznaczeniu zatok parkingowych na prawych pasach jezdni, wprowadzono na ulicach Ćwiklińskiej i Teligi.
Wzdłuż tych dwóch ulic powstały też drogi dla rowerów, które w połączeniu z fragmentami wybudowanymi wcześniej wzdłuż Wielickiej stworzyły kilkukilometrowy ciąg łączący Bieżanów z centrum Krakowa. Z kolei droga dla rowerów wzdłuż ulicy Kamieńskiego umożliwiła mieszkańcom dzielnicy XII bezpieczny dojazd w rejon ronda Matecznego, Bulwarów Wiślanych czy ronda Grunwaldzkiego.
Zabytkowy park w nowej wersji
We wrześniu ubiegłego roku, po trwającym ponad rok gruntownym remoncie, otwarty został park Jerzmanowskich. Niemal wszystkie jego elementy zostały wymienione na nowe, pojawiło się sporo nowych nasadzeń, a zabytkowy drzewostan przeszedł pielęgnację. Prace, choć w znacznie mniejszej skali, były też prowadzone w parku Aleksandry.
Nie każdy już dziś pamięta, że jeszcze kilka lat temu kościół w Prokocimiu wyglądał zupełnie inaczej niż dziś. W 2017 roku dokończona została budowa wieży, co oznaczało realizację wizji projektanta zatwierdzonej w 1947 roku.
Dzielnica wzbogaca się też stopniowo o nietypową atrakcję, która przyciąga odwiedzających z różnych części miasta. Na ścianach bloków osiedla Na Kozłówce pojawiają się kolejne murale przedstawiające gatunki ptaków, autorstwa Wojciecha Rokosza. Efekt robi ogromne wrażenie i zachęca do spacerowania po całym osiedlu.