Nowa aleja Solidarności. Dwa pasy, parkowanie w zatokach i przystanek przy zalewie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl, Archiwum

Można już zobaczyć w szczegółach, jakie rozwiązania są planowane w ramach przebudowy al. Solidarności. Zgodnie z zapowiedziami sprzed trzech miesięcy, aleja ma zachować dwa pasy ruchu, kosztem mniejszej liczby miejsc parkingowych.

O decyzjach w sprawie przebudowy alei Solidarności informowaliśmy szerzej na początku lipca. Po długich dyskusjach urzędnicy zrezygnowali z planu, by ruch samochodów na alei poprowadzić jednym, a nie dwoma pasami, co pozwoliłoby na wyznaczenie większej liczby miejsc parkingowych. Ta propozycja spotkała się jednak z na tyle silnym oporem, że została zarzucona. Więcej informacji tutaj:

Nowe mapy

We wtorek na stronie Zarządu Transportu Publicznego opublikowane zostały zaktualizowane mapy z proponowanymi rozwiązaniami. Można już tam w szczegółach zobaczyć, jakie zmiany przyniesie przebudowa.

Przebudowywany odcinek rozpocznie się tuż za placem Centralnym, na wysokości wjazdu na osiedle Centrum B. Od tego miejsca po obydwu stronach zaczynają się zatoki do parkowania równoległego, sama jezdnia ma natomiast mieć 6 m szerokości, z podziałem na dwa pasy. W zatokach wyznaczone są również miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Wzdłuż parkingów powstanie wąski pas chodnika umożliwiający dojście do pojazdów. Długość zatok jest wyznaczona w taki sposób, by zachować odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych czy przystanków autobusowych. Przebudowane będą też wszystkie zjazdy na posesje.

Na skrzyżowaniu z al. Przyjaźni przebieg jezdni będzie wyprofilowany w taki sposób, by zapewnić pieszym miejsce do oczekiwania na przejściu przy torach tramwajowych. W każdej relacji będą wyznaczone przejścia i przejazdy dla rowerzystów. W podobnym standardzie mają zostać wykonane również pozostałe skrzyżowania.

Pasażerowie mogą się spodziewać poprawy komfortu na przystankach. Na przystanku „Struga” powstaną szersze niż obecnie perony, o długości 55m, z podwójnymi wiatami. Przebudowany będzie też krótki odcinek ul. Struga, gdzie powstanie zatoka autobusowa w stronę ul. Rydza-Śmigłego. Z kolei w stronę al. Solidarności nie będzie zatoki – autobusy zatrzymają się dopiero za skrzyżowaniem.

Jeden pas na wprost

Zachowanie dwóch pasów nie jest równoznaczne z tym, że obydwoma będzie można pokonać długość alei. Przed skrzyżowaniami pasy będą podzielone w taki sposób, by ruch na wprost i w prawo odbywał się jednym pasem, natomiast ruch w lewo – drugim.

Z kolei za skrzyżowaniem z ul. Struga, w miejscu, w którym obecnie wyznaczone jest przejście dla pieszych, jezdnia zostanie zwężona punktowo do jednego pasa. Po zmianach również będzie tam wyznaczone przejście, ale w taki sposób, by piesi przechodzili tylko przez jeden pas i mieli miejsce na oczekiwanie przed torowiskiem. Na tym odcinku również wyznaczone będą zatoki postojowe.

Przy Zalewie Nowohuckim

Duże zmiany planowane są w rejonie skrzyżowania z ul. Bulwarową. Znikną dotychczasowe zawrotki, pojawi się natomiast możliwość przejechania na wprost ulicą Bulwarową. Za skrzyżowaniem, a więc bliżej Zalewu Nowohuckiego, powstanie nowy przystanek tramwajowy. Za ulicą Bulwarową nie ma już zatok parkingowych. Projekt kończy się przed skrzyżowaniem z ul. Wańkowicza. Dalsza część to już zadanie realizowane w ramach przebudowy drogi S7.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta
comments powered by Disqus