News LoveKraków.pl

Nowa linia z Czerwonych Maków w stronę Skawiny. ZIM stawia pierwszy krok

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Po latach zapowiedzi pomysł przedłużenia linii tramwajowej z Czerwonych Maków ma przybrać formę konkretnych rozwiązań. ZIM ogłosił właśnie projekt na przygotowanie koncepcji dla ulic Bunscha, Humboldta i Skotnickiej.

Zadaniem projektantów będzie opracowanie koncepcji w co najmniej trzech wariantach i uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej dla wariantu wybranego do realizacji.

Jeśli chodzi o sam układ drogowy, koncepcja ma przewidywać rozbudowę ul. Bunscha, budowę nowej ulicy Humboldta na jej przedłużeniu i rozbudowę ul. Skotnickiej od rejonu obecnego skrzyżowania z ul. Trockiego w stronę węzła autostradowego. W zależności od wariantu, linia tramwajowa mogłaby prowadzić aż do węzła autostradowego (w jego sąsiedztwie byłaby zlokalizowana pętla z parkingiem P&R), lub tylko do okolic ul. Spacerowej i zabudowań szpitala Babińskiego, gdzie powstałby rozjazd w stronę przyszłej linii do osiedla Kliny. W przypadku doprowadzenia torów do węzła, przynajmniej jeden wariant ma zakładać przekroczenie autostrady i budowę pętli po zachodniej stronie.

W planie jest także rozbudowa ul. Skotnickiej już po przeciwnej stronie węzła autostradowego, w obecnym przebiegu do nowego ronda u zbiegu z ul. Krakowską i obwodnicą lub w nowym śladzie, z bezpośrednim włączeniem do obwodnicy Skawiny.

Nowa pętla Czerwone Maki ma być tak zaprojektowana, by tramwaje mogły przejeżdżać na wprost bez wjeżdżania na nią, ale także by mogły na nią wjechać zarówno od strony ul. Bobrzyńskiego, jak i od ul. Bunscha. Przy okazji zadaniem projektantów będzie poprawa funkcjonalności węzła przesiadkowego.

Główny ciąg ulic Bunscha, Humboldta i fragmentu Skotnickiej ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy, choć równocześnie w opisie zadania można przeczytać, że „celem przyświecającym doborowi rozwiązań ma być zapewnienie zrównoważonego rozwoju systemów transportowych w Krakowie, stąd opracowanie ma priorytetyzować ruch transportu publicznego, pieszy i rowerowy”. Inwestycja wymusi przebudowę skrzyżowań, np. z ul. Babińskiego czy Trockiego. Wzdłuż całego ciągu ma powstać infrastruktura piesza i rowerowa. Co naturalne, konieczne będzie też przebudowanie podziemnych instalacji.

ZIM czeka na oferty projektantów do 22 marca. Jeśli uda się wybrać wykonawcę, na przygotowanie dokumentów i uzyskanie decyzji środowiskowej dostanie on 20 miesięcy.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki