Są pieniądze na przystanek kolejowy w Swoszowicach

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kraków dostanie prawie 16,5 mln złotych unijnego dofinansowania na budowę węzła przesiadkowego w Swoszowicach. Sam musi dołożyć jeszcze połowę tej kwoty i w przyszłym roku będzie mógł rozpocząć całą inwestycję.

Zgodnie z pierwotnymi zapisami tegorocznego budżetu, inwestycja miała zostać w całości przeprowadzona w tym roku. Tym razem jednak opóźnienie jest o tyle wybaczalne, że jeszcze nie nabrała tempa prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacja linii do Skawiny, która i tak nie pozwoliłaby na razie korzystać w pełni z możliwości przebudowanego przystanku (tak jak ma to miejsce w przypadku przystanku Kraków Podgórze).

W czwartek przedstawiciele miasta i województwa ogłosili informację istotną z punktu widzenia realizacji całego zamierzenia. Kraków otrzyma prawie 16,5 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego. – Województwo małopolskie z jednej strony samodzielnie realizuje szereg projektów, a z drugiej, z unijnych środków które są w dyspozycji zarządu województwa, płyną bezpośrednio na inwestycje prowadzone przez miasto Kraków olbrzymie środki – mówił podczas konferencji prasowej marszałek województwa Jacek Krupa. – Przekazanie umowy na modernizację stacji w Swoszowicach to jeden element pokazujący poziom naszej współpracy – dodał.

Jak informował wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel, miasto jest już na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę. – Podpisana dziś umowa o zabezpieczeniu środków w wysokości prawie 16,5 miliona złotych jest wyraźnym wsparciem, a wręcz umożliwia realizację tego projektu – powiedział.

– Powinniśmy rozpocząć w przyszłym roku. Prace będą jednak skoordynowane z przebudową linii kolejowej prowadzoną przez PLK – powiedział prezydent. Inwestycja PKP PLK ma się zakończyć w 2021 roku.

Pociąg, autobus, samochód, rower

Dotychczasowy peron zostanie całkowicie rozebrany, a w jego miejsce pojawi się nowy, do którego będzie można dojść przejściem podziemnym. Wejść do niego będzie można schodami tuż przy istniejącym budynku stacji albo zjechać windą. Po przeciwnej stronie przewidziano pochylnię.

Przy torach, po przeciwnej stronie zabytkowego budynku stacji, powstanie parking Park&Ride na 156 miejsc, w tym sześć stanowisk dla osób niepełnosprawnych. Dostępnych będzie sześć stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Przesiadka będzie możliwa nie tylko pomiędzy pociągiem a samochodem. Będą tam też przystanki oraz plac do zawracania autobusów komunikacji miejskiej i busów. Dla tych ostatnich przewidziano kilka stanowisk postojowych. Swoją przestrzeń będą mieć także taksówki, a ci, którzy będą tylko podwozić znajomych do pociągu, będą mogli skorzystać ze stanowisk „Kiss&Ride”, umożliwiających krótkotrwały postój tuż przy wyjściu z tunelu. Rowerzyści natomiast dostaną zadaszone miejsca do przypięcia 30 jednośladów. Do węzła przesiadkowego poprowadzi nowa droga, połączona z ulicą Kąpielową, z chodnikiem po jednej ze stron.

Będzie wiadukt

Prezydent Trzmiel potwierdził też, że w ramach osobnej inwestycji powstanie tuż obok wiadukt drogowy nad torami, w ciągu ulicy Kąpielowej. Rozwiąże on problem korków przed szlabanem, które prawdopodobnie nasiliłyby się po uruchomieniu zmodernizowanego przystanku. – Miasto wygrało konkurs, otrzymaliśmy 12 milionów złotych dofinansowania na realizację wiaduktu – poinformował zastępca prezydenta Majchrowskiego.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Swoszowice