Sacrum Profanum. Święto muzyki współczesnej pod hasłem „Multiwersum”

Sacrum Profanum 2022 fot. Joanna Gałuszka/mat. prasowe Sacrum Profanum

Tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum odbędzie się w nowej formule. Muzyka współczesna zabrzmi w Krakowie nie tylko we wrześniu, ale także w listopadzie. Kogo zobaczymy na scenie?

– Festiwal w tym roku odbywa się pod hasłem „Multiwersum”. To bardzo pojemna idea, w której zmieściliśmy złożoność dzisiejszego świata, wielość uniwersów, w których się na co dzień poruszamy i mnóstwo gatunków muzycznych, które między sacrum a profanum chcemy zaprezentować – wyjaśnia Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.

Muzyka eksperymentalna wypełni Kraków dwukrotnie. Najpierw 23 i 24 września, a następnie w dniach 9-12 listopada.

Jazz, muzyka ludowa i country

Jak co roku artyści zaprezentują oryginalne kompozycje i pionierskie aranżacje, a koncerty odbędą się w różnych miejscach w Krakowie m.in. na Rynku Głównym, w Filharmonii Krakowskiej, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Teatrze Słowackiego, Pałacu Potockich czy Starym Teatrze.

„Must have” są trzy koncerty. Po pierwsze koncert Ensemble E i Matsa Gustafssona, polsko-skandynawskiego zespołu, który na okruchach pamięci, na strzępach melodii z dzieciństwa, pierwszych istotnych muzycznych wspomnień zbudował utwór, który łączy polską tradycję muzyki ludowej z tą z dalekiej północy ze Skandynawii. Znakomity utwór, świetny zestaw wykonawców solistów i przede wszystkim istotny dla nas wszystkich temat – zapowiada Krzysztof Pietraszewski.

Koncert zespołu Ensemble E odbędzie się 24 września w Muzeum Manggha. Z kolei 9 listopada w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Mary Halvorson, wybitna postać sceny jazzowej w szczycie kariery, wraz z Mivos Quartet.

– To jedna z najwybitniejszych, najzdolniejszych wirtuozek gitary elektrycznej, jazzowa artystka, z którą grali wszyscy liczący się jazzmani na świecie. W zeszłym roku wydała podwójny, znakomicie przyjęty album Belladonna w wytwórni Nonesuch. Z tą drugą częścią nagraną z kwartetem smyczkowym przyjedzie do Krakowa. To jest połączenie prawdziwego sacrum z profanum, muzyki współczesnej ze współczesnym jazzem – podkreśla Pietraszewski.

Festiwal zwieńczy koncert „Country Side” (12 listopada), podczas którego zabrzmi muzyka duńskiego kompozytora Nielsa Rønsholdta. To jedyny w swoim rodzaju koncert wiolonczelowy, w którym solista równocześnie śpiewa i gra na wiolonczeli, dodatkowo trzymając ją zarówno tradycyjnie, jak i na kolanach, by szarpać jej struny palcami. Soliście towarzyszyć będą instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej.

Sacrum Profanum – wydarzenia towarzyszące

W programie tegorocznej edycji festiwalu muzyki współczesnej znalazło się łącznie siedem koncertów. To jednak nie koniec atrakcji. Organizatorzy zapraszają także do udziału w wydarzeniach towarzyszących.

8 września w Teatrze KTO Spółdzielnia Muzyczna zaprezentuje swój autorski projekt „PLAYGROUND: call for collaborations”, zapraszając do współpracy młodych kompozytorów i kompozytorki – Szymona Wieczorka, Lenę Michajłów, Huberta Żmudzkiego i Żanetę Rydzewską.

24 września w Pałacu Potockich odbędą się warsztaty, polegające na wspólnym eksperymentowaniu z dźwiękiem.

Z kolei 20 października będzie można uczestniczyć w jubileuszowym koncercie Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Wydarzenie jest częściowo powrotem do historii pierwszego polskiego ośrodka akademickiego muzyki elektronicznej, a także prezentacją najnowszych kompozycji obecnego zespołu SME.

Podczas koncertu, obok utworów Magdaleny Długosz, Marka Chołoniewskiego, Mateusza Bienia czy Piotra Peszata, zabrzmią kompozycje Barbary Zawadzkiej, Bogusława Schaeffera i Józefa Rychlika. Szczegółowy prgram festiwalu Sacrum Profanum dostępny TUTAJ.