MPK pokazało dwa nowe autobusy marki Karsan, najmniejsze w całej swojej flocie. Mają mniej niż 6 m długości i mogą zabrać na pokład 21 pasażerów.
– Cała ich zaleta polega na tym, że są małe i zwrotne. Jest cały szereg ulic czy nawet całych osiedli, gdzie standardowym autobusem nie da się wjechać, a mieszkają tam mieszkańcy, którzy chcieliby mieć zapewnioną obsługę komunikacyjną. I właśnie w tym celu są kupowane takie mniejsze pojazdy – tłumaczył podczas spotkania z dziennikarzami Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK.
Wiadomo już, gdzie będzie można w najbliższym czasie zobaczyć nowe autobusy. Jeden z nich od dziś dołączył do pojazdów wykorzystywanych do obsługi Tele-busa. Drugi od czwartku zacznie wozić pasażerów na linii nr 176, pomiędzy Bodzowem a Kostrzem.
Do przesiadki
– Na pewno to nie jest autobus, który będzie miał trasę poprowadzoną przez pół miasta – mówił prezes Szałkowski. – Krótka trasa, kilka przystanków, dowiezienie do najbliższego punktu przesiadkowego i z powrotem na osiedle – tłumaczył.
Pojazdy tureckiego producenta mają 5,8 m długości i mieszczą 21 osób. Dla porównania, Mercedesy Sprintery dostarczone w 2018 roku z myślą o obsłudze TeleBusa mają ok. 7,4 m długości, a w środku jest 13 miejsc siedzących i 16 stojących.
Jakie są różnice funkcjonalne? – To jest pojazd, który od początku był projektowany jako autobus. Mercedes Sprinter, ale też inne podobne, to samochody dostawcze, które w wyniku zmian konstrukcyjnych zostały adaptowane do potrzeb autobusu. A ten pojazd ma zupełnie inną konstrukcję – wszystko jest jak w autobusie, tylko kompaktowe, skupione na niewielkiej przestrzeni – opisywał Szałkowski.
MPK podkreśla dużą zwrotność nowych pojazdów. Promień skrętu wynosi 6,8 m i jest o niemal 2 m mniejszy niż w przypadku zwykłego 12-metrowego autobusu. Karsany mają niską podłogę, a dla osób poruszających się na wózkach jest specjalnie wydzielone miejsce oraz rozkładana platforma przy drzwiach. Jest też system informacji pasażerskiej, klimatyzacja, porty USB i automat do zakupu biletów.
Będzie więcej?
Na razie kupione zostały dwie sztuki. To swego rodzaju test – jeśli takie pojazdy się sprawdzą, MPK może zdecydować się na kolejne. Karsan produkuje również podobne pojazdy w wersji elektrycznej, które mogłyby się przydać również w obrębie centrum miasta.