Jest przetarg w sprawie torowiska na al. Solidarności

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się do gruntownej przebudowy torowiska tramwajowego na al. Solidarności. Do widocznych efektów jeszcze daleko, na razie rozpisano przetarg na przygotowanie projektu i uzyskanie potrzebnych zgód.

O tym, że torowisko na al. Solidarności wymaga remontu, wiadomo od dawna. Pod koniec 2018 roku miasto za prawie 2,5 miliona złotych przeprowadziło na około kilometrowym odcinku doraźną naprawę, która miała przedłużyć żywot starych torów do czasu większej inwestycji. Jest lepiej, ale od rozkopania całości uciec się nie da.

W minionym tygodniu ZDMK rozpisał przetarg na przygotowanie dokumentacji. Na zgłoszenia firm czeka do 7 sierpnia. Zwycięzca będzie miał siedem miesięcy na przygotowanie projektu, ale też na uzyskanie pozwoleń, w tym decyzji środowiskowej.

Wraz z przebudową torowiska pojawi się sporo mniejszych zmian dla różnych użytkowników ruchu. Jedną z nich będą uzupełnione w brakujących miejscach przejazdy rowerowe czy azyle dla pieszych (np. na al. Przyjaźni). Uporządkowana zostanie kwestia miejsc parkingowych, które zostaną wyznaczone w sporej liczbie, w większości w układzie skośnym. Pasy jezdni będą mieć po trzy metry szerokości. Na całym odcinku będą po dwa pasy w obydwu kierunkach – w przeciwieństwie do obecnej sytuacji, gdzie przed skrzyżowaniem z al. Przyjaźni ruch rozdzielony jest na trzy pasy. Na całym odcinku, z wyjątkiem skrzyżowań czy przystanków, przewidziano zielone torowisko.

Przystanek przy zalewie

Najwięcej zmieni się u zbiegu al. Solidarności z ul. Bulwarową. Obecnie nie ma możliwości przejazdu tą ulicą na wprost, ruch odbywa się za pomocą dwóch nawrotek, które łącznie tworzą coś w rodzaju ronda.

Po zmianach powstanie tam standardowe skrzyżowanie. Na jezdniach al. Solidarności w obydwu kierunkach będą tam dostępne po dwa pasy: do jazdy na wprost i w lewo oraz na wprost i w prawo. Tuż za skrzyżowaniem (jadąc od strony centrum miasta) powstaną dwa perony nowego przystanku tramwajowego, co znacznie ułatwi dojazd w rejon zmieniającego się w ostatnim czasie Zalewu Nowohuckiego. Na tej zmianie zyskają też piesi i rowerzyści, ponieważ z każdej strony skrzyżowania pojawi się przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów.

Tuż za Zalewem Nowohuckim kończy się zakres miejskiej inwestycji. Przebudowa musi zostać skoordynowana z budową nowego odcinka trasy S7, w ramach której powstanie dalszy fragment. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku fragmentu torowiska przy węźle Igołomska, tak i teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie musiała wybudować nowe tory w miejscu przecięcia odcinka S7 z al. Solidarności. Torowisko pozostanie w dotychczasowym miejscu, z tą różnicą, że zostanie poprowadzone wiaduktem, nad przebiegającą w wykopie drogą ekspresową.

Ptaszyckiego wcześniej

W trakcie projektowania jest także inne nowohuckie torowisko – na al. Jana Pawła II (od placu Centralnego) i ul. Ptaszyckiego. Ma ono zostać przebudowane wcześniej niż to na al. Solidarności – tak, by mogło później służyć jako trasa objazdowa.

O zmianach względem istniejącego stanu informowaliśmy w marcu. Na jezdni pojawią się miejscowe przewężenia przy przejściach dla pieszych, na skrzyżowaniu z ul. Daniłowskiego pojawi się nowa sygnalizacja świetlna, a przystanek „Suche Stawy” oraz zlokalizowane w jego sąsiedztwie nawrotki zostaną nieco przesunięte.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta