MPK chce przebudować zajezdnię w Podgórzu. Droga jeszcze daleka

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kolejne dostawy tramwajów do Krakowa wymuszają na MPK przygotowanie dla nich miejsca. Po metamorfozie zajezdni w Nowej Hucie czas na tę w Podgórzu, choć na realizację trzeba będzie jeszcze poczekać.

W poniedziałek prezydent wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji. Można się z niej dowiedzieć m.in., że w planie jest przebudowa istniejącego budynku biurowo-warsztatowego, budowa myjni w budynku Stacji Obsługi Tramwajów, magazynu do składowania wózków jezdnych, akumulatorowni i garażu dla pogotowia technicznego, zbiornika przeciwpożarowego, a także przebudowa układu torowego i różnych sieci na terenie zajezdni. Zmieści się też do 110 miejsc postojowych.

To potrwa

Rzecznik prasowy MPK zastrzega, że przebudowa ma być realizowana etapami. – Obecnie jesteśmy na etapie wykonywania dokumentacji projektowej. Planujemy zakończenie prac projektowych na 2024 rok – mówi Marek Gancarczyk. – Projekt przewiduje wzmocnienie zasilania tramwajów, budowę nowych torów, wykonanie dodatkowego wyjazdu z zajezdni i dostosowanie hali do zwiększonej liczby tramwajów. Będziemy oczywiście szukać dofinansowania do realizacji tego projektu – zapowiada.

W ostatnim czasie do Krakowa dotarł jedenasty z sześćdziesięciu nowych Lajkoników, kolejne sztuki są sukcesywnie dostarczane. Dojechały już też używane tramwaje z Niemiec, które mają przejść gruntowną modernizację albo służyć jako źródło części zamiennych. Do 2026 roku MPK chciałoby też kupić kolejnych 60 pojazdów. Nawet przy założeniu, że dostawa nowych niskopodłogowych tramwajów oznacza wycofywanie z użytku starych „stopiątek” i „wiedeńczyków”, i tak potrzeba sporo nowego miejsca.

W Nowej Hucie skończyli

Wcześniej gruntowną przebudowę, również podzieloną na wiele etapów, przeszła zajezdnia w Nowej Hucie. Ostatnim akcentem było oddanie w styczniu nowej hali, w której można równocześnie serwisować dziewięć tramwajów.

Prace na terenie zajezdni trwały od 2015 roku. Jako pierwszy powstał budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 roku oddano tam do użytku nową halę obsługi tramwajów wyposażoną w myjnię, dzięki czemu tramwaje z nowohuckiej zajezdni przestały się wyróżniać brudnymi szybami. Powstała też m.in. cała sieć nowych torów i rozjazdów, z czego część jest zadaszona. Ważnym elementem była modernizacja bram 1 i 2 – przebudowa tej drugiej dała możliwość wjazdu i zjazdu tramwajów z każdego kierunku, co usprawniło funkcjonowanie zajezdni.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze