MPK: Spółka nigdy nie oszczędzała na przeglądach

fot. Julia Ślósarczyk
– Wszystkie rodzaje awarii w żaden sposób nie wpłynęły na brak realizacji kursu – przekazał Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. W ten sposób odniósł się do zrzzutów sformułowanych przez Krzysztofa Kwarciaka ze Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!, który domaga się przeprowadzenia kontroli w spółce miejskiego przewoźnika.

–  W ciągu ostatniego roku aż 12 276 razy popsuły się wiozące pasażerów autobusy i tramwaje MPK nie mogąc przez to dokończyć zaplanowanej trasy. Dlatego zwracamy się do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie z prośbą o przeprowadzenie pilnej kontroli u miejskiego przewoźnika. Poważane awarie powinny stanowić wyjątek, a w realiach krakowskiego MPK usterki stały się rzeczą powszechną – stwierdził Krzysztof Kwarciak.

Na formułowane zarzuty przez Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! zareagował Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie, który podkreślił, że dla spółki „zawsze najważniejsze było i jest bezpieczeństwo pasażerów”.

– Dlatego wszystkie nasze pojazdy przechodzą wymagane przez przepisy i producentów przeglądy. Spółka nigdy nie oszczędzała i nigdy nie planowała oszczędzać na ograniczeniu liczby tych przeglądów, czy też wymianie części. Wprost przeciwnie, w firmie funkcjonują restrykcyjne procedury, które szczegółowo określają czas i termin okresowych przeglądów czy też okresowych generalnych napraw, którym pojazdy są poddawane po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Tylko pojazd w pełni sprawy może wyjechać na linię i wozić pasażerów. – Warto podkreślić, że stan naszych pojazdów wielokrotnie kontrolowała Inspekcja Transportu Publicznego. Taka kontrola odbywała się w ubiegłym miesiącu i dotyczyła autobusów – zakończyła się bez uwag kontrolujących – przekazał Gancarczyk.

Dane przezkazane przez MPK: uwzględniono wszelkiego rodzaju awarie

Odnosząc się do liczby awarii MPK zwrócił uwagę, że w przesłanych danych znalazły się wszystkie rodzaje awarii, także te, które w żaden sposób nie wpłynęły na brak realizacji kursu, a dotyczyły m.in. awarii klimatyzacji, ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej. Tego typu usterki nie mają związku z bezpieczeństwem i nie powodują, że tramwaj czy autobus nie może realizować kursu.

– Jednak troska o komfort pasażerów sprawia, że MPK także pojazdy z tego rodzaju usterkami jak najszybciej wycofuje z linii i zastępuje pojazdami, w których wszystkie systemy sprawnie działają. Jeżeli więc w okresie letnim dochodzi do awarii klimatyzacji w pojeździe, to taki pojazd tak szybko jak tylko jest to możliwe jest zastępowany w pełni sprawnym. Podobnie jest w przypadku wspomnianego już ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej – przypomniał rzecznik prasowy.

Ubiegłoroczny bilans miejskiego przewoźnika

MPK w Krakowie posiada prawie 1000 pojazdów. W 2022 roku tramwaje wykonały ponad 1 100 000 kursów, a autobusy ponad 3 000 000 kursów. Liczba straconych kursów w 2022 roku z powodu awarii stanowi zaledwie ułamek promila tej liczby.

Przedstawiciel MPK podkreślił w wystosowanym oświadczeniu, że od wielu lat przedsiębiorstwo przeznacza bardzo duże środki na wymianę taboru i zakup nowych tramwajów i autobusów. Tylko w ostatnich latach od 2019 do 2023 roku, a więc w zaledwie pięć lat do Krakowa w sumie trafi 110 nowych tramwajów, co stanowi jedną trzecią całej floty. Podobnie jest w przypadku autobusów – w tym roku MPK czeka na dostawę 50 nowych autobusów. W planach są kolejne zakupy, które obejmują zamówienie ponad 80 nowych autobusów w 2024 z wykorzystaniem m.in. środków zewnętrznych.

Odnosząc się do porównania kosztów wozokilometra autobusu standardowego w MPK i u prywatnego przewoźnika, który funkcjonuje w Krakowie, wyjaśnił, że zasady dotyczące obliczania ceny wozokilometra dla każdego przewoźnika są inne. Prywatny przewoźnik otrzymuje inną stawkę w zależności od typu autobusu – inna jest cena wozokilometra w przypadku autobusu standardowego, a inna w przypadku autobusu przegubowego. MPK otrzymuje zapłatę za wozokilometr bez rozróżnienia na typ pojazdu, a więc jego długość czy rodzaj zasilania.