Nowe Lajkoniki wyjeżdżają na linie. Po czym je rozpoznasz?

fot. MPK Kraków

Trzy pierwsze nowe Lajkoniki II, z projektu obejmującego dostawę 60 nowoczesnych tramwajów, zostały już odebrane i mogą wozić pasażerów na liniach regularnych.

Zamówione tramwaje są kontynuacją projektu Lajkonik I, w ramach którego do Krakowa w latach 2020-2021 trafiło 50 nowych wagonów.

– Obecnie w Krakowie jest już pięć Lajkoników II, z czego pierwsze wyjechały dzisiaj, 24 listopada na linie regularne, aby wozić pasażerów. Dostawa wszystkich 60 nowych tramwajów zgodnie z umową powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało już w sumie 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu udział tramwajów z niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90 procent – powiedział prezydent Jacek Majchrowski podczas czwartkowej prezentacji nowych tramwajów w nowohuckiej zajezdni.

Nowej Lajkoniki pod wieloma względami wyglądają identycznie jak te z pierwszej dostawy. Co najłatwiej pozwoli rozpoznać, którym modelem jedziemy? – W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Nowością będą także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących – informuje MPK.

Oczywiście dostępne będą też wszystkie udogodnienia dostępne w pierwszej wersji, takie jak klimatyzacja, automat biletowy, system informacji pasażerskiej czy porty USB do ładowania smartfonów.

Bez zasilania z sieci

Dwa tramwaje z 60 sztuk będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Zrealizowany poprzednio kontrakt z firmą Stadler także obejmował dostawę dwóch wagonów z takim systemem.

Będą kolejne

Krakowski przewoźnik planuje zakup kolejnych nowych niskopodłogowych tramwajów. Chodzi o nową umowę na dostarczenie do 2026 roku w sumie 60 nowoczesnych wagonów, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk. Część z tych wagonów będzie miała ponad 40 m długości.

Zanim jednak MPK SA w Krakowie ogłosi postępowanie przetargowe, przeprowadzi wstępne konsultacje rynkowe. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

comments powered by Disqus