Od połowy grudnia z os. Piastów będzie można w kilka minut przejechać pociągiem do samego centrum miasta. Gorzej, jeśli ktoś chciałby dojechać na przystanek samochodem lub tramwajem.
Wchodzący w życie w grudniu nowy rozkład jazdy największą zmianę przyniesie na os. Piastów. Mieszkańcy tego rejonu, dzięki otwarciu nowego przystanku kolejowego, zyskają w ciągu doby 37 par pociągów, które do Krakowa Głównego dojadą najczęściej w 7-9 minut. O szczegółach pisaliśmy tutaj:
Nie po raz pierwszy w takim przypadku infrastruktura w sąsiedztwie nie jest przygotowana do tego, by pasażerom ułatwić przesiadkę do pociągu. Zapytaliśmy w urzędzie miasta o postępy starań o przedłużenie linii tramwajowej z obecnej pętli os. Piastów.
Sprawa inwestycji ciągnie się od lat. W październiku 2017 roku wydana została decyzja środowiskowa, która miała dać zielone światło dla dalszych przygotowań. Została jednak zaskarżona i od tego czasu sprawa przechodziła od jednej instytucji do drugiej. Żeby móc podjąć dalsze kroki, trzeba było zaktualizować raport oddziaływania inwestycji na środowisko. Raport został zaktualizowany, postępowanie odwoławcze wznowiono, a w styczniu informowaliśmy o tym, że miasto spodziewa się uzyskania nowej decyzji środowiskowej w tym roku.
Decyzja w tym miesiącu?
Kamil Popiela z biura prasowego urzędu przekazuje nam, że decyzja środowiskowa jest już przygotowywana. Według zawiadomienia z 1 sierpnia, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wyznaczył nowy termin załatwienia sprawy na 30 września. – Decyzja ta umożliwi rozpoczęcie opracowywania dokumentacji projektowej w zakresie przedłużenia linii tramwajowej do ul. Powstańców wraz z budową nowej pętli oraz rozbudową układu drogowego – zapowiada przedstawiciel urzędu miasta.
Samo uzyskanie decyzji w tym roku nie daje jednak gwarancji, że sprawa ruszy do przodu – wszystko będzie zależało od zarezerwowania potrzebnej kwoty. – Ogłoszenie przetargu w 2025 roku na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID uzależnione jest od ujęcia tego zadania w przyszłorocznej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta Krakowa wraz z zabezpieczeniem odpowiednich środków finansowych na ten cel – stwierdza Kamil Popiela. Podobne zdanie można teraz usłyszeć o wielu innych inwestycjach i dopiero pod koniec roku okaże się, które faktycznie mają szansę na finansowanie.
Nawet jeśli założymy optymistyczny scenariusz, z zapewnionym finansowaniem i bez nieprzewidzianych problemów, trzeba jeszcze doliczyć czas na przygotowanie projektu, uzyskanie pozwoleń i realizację prac.
Bez parkingu
Jednak nawet w tym przypadku, ułatwi to przesiadkę mieszkańcom, którzy do nowego przystanku kolejowego chcieliby dojechać komunikacją miejską. Projekt nie zakłada natomiast budowy parkingu. Jeszcze w styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe informowały o szansach na zbudowanie takiego obiektu po stronie gminy Zielonki, w ramach rządowych środków z programu przystankowego. Obecnie ta droga wydaje się jednak zamknięta. – W ramach programu przystankowego procedujemy budowę dodatkowych miejsc parkingowych w sąsiedztwie peronów w Kościelnikach, Rudawie, Dulowej i Przeciszowie. Ze względu na brak odpowiednich działek, nie dojdzie do realizacji inwestycji w rejonie stacji Kraków Batowice i przystanku Kraków Piastów – stwierdza Piotr Hamarnik z PLK.