Wraz z remontem linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice powstają nowe mosty. Na jednym z nim budowana jest przeprawa dla pieszych i rowerzystów.
PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach inwestycji zaplanowały trzy mosty (jeden został oddany do użytku w maju zeszłego roku). Teraz trwają prace przy powstawaniu dwóch przepraw (M1 oraz M3).
To unikalne rozwiązanie
Maciej Tomaszewski, rzecznik prasowy firmy Strabag, która jest głównym wykonawcą inwestycji mówi, że łukową konstrukcję można już podziwiać na moście M2.
– To unikalne w skali Polski i Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym – podkreśla.
Po zdemontowaniu istniejącego w tym miejscu, starego dwutorowego mostu, którego elementy zostały powtórnie wykorzystane przez PKP PLK na innych obiektach kolejowych w Polsce, rozpoczęły się prace przy budowie nowych przepraw.
Powstają dwa mosty
Aktualnie trwają prace przy budowie obiektów M1 i M3. Na obiekcie M1, który jest środkowym mostem, po którym biegną dwa tory kolejowe zaawansowanie prac wynosi 50 %. W czerwcu betonowana będzie płyta przęsła nurtowego. Na sierpień zaplanowany jest montaż elementu domykającego konstrukcję łuku przęsła nurtowego, a jesienią do konstrukcji podpinane będą wieszaki. Do końca 2021 roku, po wykonaniu nawierzchni kolejowej wykonywany będzie ostateczny naciąg wieszaków.
Na obiekcie M3, po którym obok toru kolejowego poprowadzona jest też kładka pieszo-rowerowa, a zaawansowanie prac wynosi 25 %. W drugiej połowie czerwca montowane będą kratownice pod ustrój niosący mostu. Betonowanie płyty ustroju nośnego przęsła nurtowego zaplanowano na okres wakacyjny. W czwartym kwartale 2021 r. będą prowadzone prace przy montażu wieszaków, tak by przełomie 2021/2022 roku możliwy był ich ostateczny naciąg.
Do budowy wykorzystane będzie prawie 2 tys. ton stali
Największy z łuków, których w sumie jest 9 ma rozpiętość 116 m, a kolejne dwa mniejsze przęsła mają rozpiętości 63,5 oraz 49,5 m. Zastosowanie tak dużej rozpiętości zwiększy ochronę przeciwpowodziową miasta Krakowa. Tym samym usunięta została przeszkoda w ciągu żeglugowym Wisły. Do budowy przeprawy przez Wisłę wykorzystane będzie: 1895 ton stali oraz 12200 m3 betonu
– W trakcie prac przy moście M1 pod dnem Wisły wykonano pierwszy w Krakowie przewiert o średnicy 1200 mm w celu przebudowania magistrali wodociągowej, która była zamocowana do rozebranego mostu. Odkryto też unikatowy obiekt podziemny czerpno-filtracyjny o wymiarach 19 x15 m, który koliduje z posadowieniem podpory obiektu M3. W celu jego zabezpieczenia zmodyfikowano technologię wykonania posadowienia podpór obiektu mostowego – podkreśla Tomaszewski.
Nowymi mostami poprowadzone będą: 4 tory – 2 dla ruchu aglomeracyjnego i 2 dla dalekobieżnego oraz ciąg pieszo-rowerowy, będący ważnym elementem autostrady rowerowej łączącej centrum Krakowa z Wieliczką.