Wybrane punkty InfoKraków znikną z mapy miasta. Co z pracownikami?

Punkt InfoKraków przy ul. Szpitalnej fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W styczniu zamknięty został Punkt Informacji Turystycznej na lotnisku w Balicach. Trzy kolejne – w Sukiennicach, na Powiślu i Kazimierzu – przestaną działać z początkiem marca.

Zarządzanie Siecią Informacji Miejskiej spółka Kraków5020 przejęła z początkiem listopada 2022 roku jako jedno z kluczowych zadań.

– InfoKraków to niezwykle ważny element budowania wizerunku Krakowa. To właśnie dzięki tej marce mamy bezpośredni kontakt zarówno z turystami odwiedzającymi miasto, jak i z samymi mieszkańcami. Pracownicy punktów nie tylko służą informacją czy sprzedają bilety na wydarzenia, ale też monitorują potrzeby ruchu turystycznego – podkreślała wówczas Izabela Błaszczyk, prezeska Kraków5020.

Część punktów InfoKraków do likwidacji

Jak się okazuje, spółka nie ma pieniędzy, by utrzymać wszystkie Punkty Informacji Turystycznej na terenie miasta. Na początku stycznia zamknięty został punkt w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Balice. W planach likwidacja kolejnych trzech miejsc.

– Jesteśmy w stanie realizować zadania, na które dostajemy od miasta finansowanie. Na utrzymanie wszystkich dziewięciu Punktów Informacji Turystycznej mieliśmy oszacowaną kwotę w wysokości około 7 mln zł. Miasto wskazało na ten cel tylko 3 mln zł. To o ponad połowę mniej, stąd decyzja o likwidacji niektórych punktów – tłumaczy Marta Szkudlarek ze spółki Kraków5020.

Jak dodaje, początkowo planowano zamknięcie sześciu punktów InfoKraków. Ostatecznie, po rozmowach z prezydentem miasta i dyrektorką Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego, liczba ta zmniejszyła się do czterech. Z którymi punktami będą musieli pożegnać się mieszkańcy miasta i turyści?

Od stycznia nie prowadzimy już punktu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Balice. Z kolei z początkiem marca zamykamy Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy Powiślu, punkt na Kazimierzu przy ul. Józefa oraz punkt w Sukiennicach – wymienia Marta Szkudlarek.

Z dziewięciu Punktów Informacji Turystycznej pozostanie pięć: w Pawilonie Wyspiańskiego, przy ul. Jana, przy ul. Szpitalnej, na osiedlu Zgody 7 oraz w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Co z pracownikami?

Wiadomość o likwidacji wybranych punktów InfoKraków wywołała obawy przed zwolnieniami. W połowie grudnia ubiegłego roku pracownicy przygotowali internetową petycję, apelując o wsparcie.

Obsługujemy mieszkańców i turystów 7 dni w tygodniu, 359 dni w roku; odbieramy dziesiątki telefonów i maili, służymy pomocą zarówno odwiedzającym Kraków, jak i jego mieszkańcom. Nasze punkty są źródłem informacji dla krakowskich seniorów, którzy czują się wykluczeni cyfrowo, więc poszukują kontaktu z drugim człowiekiem. Zajmujemy się dystrybucją bezpłatnych wejściówek, promujemy instytucje miejskie – takie jak muzea, ośrodki kultury czy teatry – poprzez bezpłatną ekspozycję plakatów i ulotek – podkreślali pracownicy.

Petycję podpisało ponad 620 osób. Jak obecnie wygląda sytuacja pracowników punktów InfoKraków przeznaczonych do likwidacji?

Wszyscy będą mieli zapewnioną pracę – deklaruje Marta Szkudlarek. – Po wielu latach obserwacji doszliśmy do wniosku, że punkty powinny działać dłużej, zwłaszcza latem. Wydłużymy więc godziny ich funkcjonowania. Ponadto zwiększymy zakres działania punktu InfoKraków w Pawilonie Wyspiańskiego, gdzie jest spory ruch turystyczny – wyjaśnia przedstawicielka spółki Kraków5020.