5 milionów złotych na remont stacji Kraków-Nowa Huta

fot. Krzysztof Kalinowski

Należące do PKP PLK krakowskie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej wykona naprawy na stacji Kraków-Nowa Huta. Niewykluczone, że po wyremontowanych torach pojadą pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jak mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK: – Prace na stacji będą stanowić drugi etap "Programu naprawczego stacji Kraków-Nowa Huta". Obejmą m. in. wymianę szyn, naprawę torów, oczyszczenie rozjazdów i wymianę innych elementów infrastruktury – wylicza.

Stacja zlokalizowana jest po północno-wschodniej stronie kombinatu. Przebiega przez nią linia kolejowa nr 95 z Mydlnik do Podłęża, stanowiąca tzw. dużą kolejową obwodnicę Krakowa. Do 1999 roku zatrzymywały się na niej pociągi pasażerskie. PKP chcą zmodernizować linię, tak by poruszające się po niej pociągi osiągały prędkość 100 km/h. Remonty mają zakończyć się już w 2018 roku. – Na odcinku Kraków Batowice – Nowa Huta będą zrealizowane inwestycje za ponad 31 mln zł netto (ze środków budżetowych) na odcinku linii nr 95. Zapewnią one zwiększenie prędkości do 100 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych. Wymienionych zostanie blisko 17 km toru, a na posterunku "Dłubnia" PLK wybudują i wyposażą w urządzenia sterowania ruchem kolejowym, i nowoczesną nastawnię – tłumaczy Szalacha.

Kolejne inwestycje na trasie

Ponadto, jak zapewnia przedstawicielka PKP PLK, do trzeciego kwartału przyszłego roku ruszą roboty na odcinku Kościelniki – Podłęże. – Prace poprawią parametry linii, usprawnią ruch pociągów i zwiększą bezpieczeństwo. Wymieniony będzie tor, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna. Ze względu m. in. na utrzymanie sprawnych przewozów towarów PLK zapewnią także naprawę i konserwację 22 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 wiaduktów, min. w Kościelnikach i Podgrabiu oraz 5 mostów w tym nad Wisłą i Dłubnią – dodaje. Niebawem PKP ogłoszą także przetarg na wartą ok. 47 mln. zł wymianę sieci trakcyjnej.

Czy po torach pojedzie SKA?

Jeszcze w 2017 roku ma zostać wykonane studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Magistrat chce sprawdzić, czy istniejący układ torowy pozwala na obsługę ruchu pasażerskiego i czy uruchomienie przewozów SKA na wspomnianej linii będzie opłacalne.

Uruchomienie połączeń na dużej obwodnicy znacznie przyspieszyłoby komunikację pomiędzy centrum a kilkoma dużymi dzielnicami – Nową Hutą, Prądnikiem Czerwonym i Prądnikiem Białym. Utworzenie przy przystankach parkingów typu parkuj i jedź byłoby zachętą dla mieszkańców sąsiadujących z Krakowem miejscowości, na co dzień poruszających się DK 79, 7 i DW 776 do pozostawienia samochodu na obrzeżach i dojazdu do centrum koleją.