„Krajobraz po bitwie” na deskach teatru. W grudniu rusza festiwal Boska Komedia

Spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w reż. Mateusza Pakuły fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

„Krajobraz po bitwie” – pod takim hasłem odbędzie się 16. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. W dniach 8-16 grudnia publiczność będzie mogła zobaczyć ponad 20 spektakli.

Festiwal Boska Komedia, choć prezentuje dorobek polskich scen teatralnych, przyciąga do Krakowa międzynarodową publiczność. W trakcie wydarzenia można zobaczyć nie tylko tytuły już nagradzane, ale także debiuty. Ponadto w programie znajdują się zarówno kameralne monodramy, jak i wielkie widowiska.

Ponad 20 spektakli w 9 dni

Podczas tegorocznej odsłony festiwalu zaprezentowanych zostanie ponad 20 przedstawień, w tym siedem w sekcji konkursowej Inferno, dwa w sekcji Paradiso oraz 15 w Purgatorio.

– Są to spektakle prowokujące do dyskusji, budujące ciekawe perspektywy, opowieści o naszej tożsamości, o nas samych, podejmujące emocjonalny ton w sprawach bardzo ważnych, opowiadające się po stronie wykluczenia, opowiadające się za otwartością i konfrontacją – mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor Boskiej Komedii i Łaźni Nowej. – To niesamowita funkcja obywatelska tego festiwalu i edukacyjna równocześnie, zwłaszcza w rzeczywistości, która przytłaczała nas w ostatnich latach opresyjnością, przemocą językową, polaryzacją społeczeństwa, zbyt łatwymi kalkami i nazywaniem tego, jak powinniśmy żyć i kim jesteśmy – dodaje Szydłowski.

Wielki seans terapeutyczny

W tym roku Boskiej Komedii przyświeca hasło „Krajobraz po bitwie”, a prezentowane spektakle stanowią świadectwo minionych lat. Artyści mówią o sytuacjach opresyjnych, zamkniętych światach, poruszając coraz mroczniejsze tematy. Choć atmosfera wielu spektakli jest bliska rezygnacji, widoczne są strategie wyjścia.

– Jest to właściwie wielki seans terapeutyczny, w którym artysta mówi, że się nie poddaje, że przeprowadza publiczność w stronę otwartego czy uchylonego okna. I to jest w tych spektaklach wspaniałe – podkreśla dyrektor Boskiej Komedii.

Jak dodaje, w każdym z przedstawień można odnaleźć perspektywę przezwyciężenia i nadziei, która rozświetla mrok.

Kto zdobędzie statuetkę Boskiego Komedianta?

W konkursie głównym Inferno zmierzy się siedem spektakli, które zostały wyłonione przez pięcioosobowe grono selekcjonerek i selekcjonerów. Zwycięzca zabierze ze sobą statuetkę Boskiego Komedianta, a wyboru dokona jury złożone z krytyków, kuratorów i selekcjonerów festiwali z USA, Chile, Turcji, Indii, Włoch i Szwajcarii.

O nagrodę główną rywalizować będą następujące spektakle:
  • „Dobrze ułożony młodzieniec” Teatru Nowego w Łodzi, reż. Wiktor Rubin;
  • „1989” Teatru Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, reż. Katarzyna Szyngiera;
  • „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru Żeromskiego w Kielcach, reż. Mateusz Pakuła;
  • „Genialna przyjaciółka” Starego Teatru w Krakowie, reż. Ewelina Marciniak;
  • „Melodramat” Teatru Powszechnego w Warszawie, reż. Anna Smolar;
  • „Pewnego długiego dnia” Starego Teatru w Krakowie, reż. Luk Perceval;
  • „Niepokój przychodzi o zmierzchu” Wrocławskiego Teatru Pantomimy, reż. Małgorzata Wdowik.

Przedstawienia te powstały w poprzednim sezonie artystycznym – między wrześniem 2022, a czerwcem 2023 roku.

Paradiso i Purgatorio

W ramach sekcji młodych reżyserów (Paradiso), powstałej w ścisłej współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie, publiczność będzie mogła zobaczyć dwa spektakle: „Anioły w Ameryce” w reż. Michała Borczucha oraz „Oresteia" w reż. Michała Zadary.

Z kolei w sekcji Purgatorio znalazły się takie przedstawienia jak „Śmierć komiwojażera” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Ludowego, „Byłam żoną Boba Marleya” w reż. Pawła Szumca z Teatru KTO, „Jenner zostać sobą” w reż. Michała Nowickiego z Teatru Barakah.

Choć dużą część programu stanowią spektakle krakowskich teatrów, nie brakuje też propozycji z innych części Polski. Mowa m.in. o spektaklu „Balkony – pieśni miłosne” w reż. Krystiana Lupy z wrocławskiego Teatru Polskiego w Podziemiu czy sztuce „Sen nocy letniej” w reż. Jana Klaty z Teatru Nowego w Poznaniu.

– Mam nadzieję, że ten festiwal będzie trampoliną do zupełnie innej rzeczywistości, w której się szanujemy, doceniamy odmienne głosy jako te, które pomogą nam spojrzeć na siebie z innej perspektywy – podkreśla Bartosz Szydłowski, dyrektor Boskiej Komedii.

Sprzedaż biletów rusza 8 listopada o godz. 12:00.