Miasto i wydarzenie to wspólny magnes dla turystów

Uczestnicy jednego z panelów w ramach krakowskich miejskich ścieżek tematycznych, stanowiących element V Europejskiego Kongresu Samorządów, wspólnie doszli do wniosku, że Kraków to miasto bardzo dobrze przygotowane zarówno dla potencjalnych organizatorów wydarzeń, jak i turystów decydujących się tutaj przyjechać.

Tematyka wydarzeń orgaznizowanych w mieście jest niezwykle złożona i wieloaspektowa. Wydarzenia możemy podzielić na kulturalne, biznesowe czy tematyczne, ale także turyści przybywający tutaj kierują się różnorakimi celami. Jedni postrzegają stolicę Małopolski jako cel pielgrzymkowy, inni są uczestnikami licznych targów, a pozostali pragną tutaj wypocząć. Natomiast najważniejszą cechą współczesnego, nowoczesnego i korzystającego ze wszystkich możliwości miasta jest połączenie wszystkich tych czynników.

Jednogłośnie

Uczestnicy panelu jednogłośnie stwierdzili, że miasto bez wydarzeń nie może istnieć, jednak rolą obu stron, czyli miasta i organizatorów wydarzeń publicznych jest stworzenie synergii pomiędzy nimi. W Krakowie działa to bez zarzutu, o czym wspominała Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie – tutaj ta współpraca przebiega bardzo dobrze, ale zawsze jest możliwość byśmy wspólnie zrobili coś więcej i lepiej.

Zaapelowała również do przedstawicieli lokalnych samorządów, by nie obawiali się współpracy z prywatnymi instrumentami, skoro obie grupy działają we wspólnym celu jakim jest promocja miasta i wydarzenia, bo miasto korzysta na wydarzeniu a wydarzenie na marce jaką posiada miasto.

Podobne zjawisko zauważyła Małgorzata Przygórska- Skowron z wydziału ds. turystyki w Urzędzie Miasta Krakowa. – Miasto bez wydarzenia nie istnieje, natomiast jeśli w danym mieście turyści mogą przeżyć coś fajnego, to warto im to umożliwić – dodała. Potwierdziła swoją opinię podając za przykład Katowice: „które budują swoją markę na wydarzeniu”.

Ideał wymaga pracy

Choć Kraków jest miejscem atrakcyjnym i wielofunkcyjnym z punktu widzenia organizatorów imprez masowych, nie może pozwolić sobie na zatrzymanie lub spowolnienie procesu swojego nieustającego rozwoju. Kraków to marka, która swoją siłę zdobyła przez lata pracy nad doskonaleniem funkcjonowania organów odpowiedzialnych za politykę miasta. Wpływ na to ma również szereg walorów historycznych, którymi nie może poszczycić się żadne inne miejsce zarówno w Polsce, jak i na świecie. Stolica Małopolski to miasto wielu możliwości dla turystów.

– Same walory miasta te historyczne i zabytkowe nie mają aż tak dużego znaczenia względem atrakcji, które gospodarze mogą przygotować dla przybyłych turystów – podkreślała Przygórska- Skowron. – Wielokrotnie okazuje się, że organizatorzy, chcący zorganizować swoje wydarzenie w Krakowie, nigdy w nim nie byli, bo miasto nie wydało się im na tyle ciekawe, aby tutaj przyjechać. Natomiast Kraków jako gospodarz danego wydarzenia, okazuje się najlepszym, jaki tylko mógłby być – dodaje.

Przygórska- Skowron, zauważyła także, że „czujność osób odpowiadających za miasto i jego markę polega na tym, aby stale ofertę kierowaną do turystów wzbogacać o emocje”, a tych dostarczają głównie wydarzenia, w których mogą uczestniczyć.

Dobra reklama, tego potrzebuje miasto

Miasto to wydarzenia, wydarzenie to reklama, a ta nie jest niczym innym jak dobrą promocją miejsca. Tego potrzebuje również Kraków. – Dobra promocja to komunikacja, a więc bardzo istotny element, który powinni stosować wszyscy, którzy są dostawcami usług na rynku. Ważne jest byśmy ten wizerunek miasta budowali w sposób spójny – komentowała Paula Fanderowska, zastępca dyrektora krakowskiego biura festiwalowego.