Rok dużych zmian na kolei. Koniec inwestycji coraz bliżej [ZDJĘCIA]

fot. PKP PLK

Kończący się rok był już kolejnym, w którym PKP PLK prowadziły szeroko zakrojone inwestycje na terenie Krakowa. Tym razem jednak mogliśmy już obserwować bardziej zaawansowane prace i oddawanie do użytku kolejnych elementów nowej infrastruktury.

Styczeń

Na początku roku wiadukt nad ul. Grzegórzecką wyglądał inaczej niż obecnie. Rozpoczęło się wówczas układanie kamiennej elewacji, z wykorzystaniem oryginalnego materiału zdemontowanego z zabytkowego obiektu.

Luty

W lutym rozpoczęło się betonowanie przęseł pod drugi tor na nowych estakadach między ulicami Kopernika i Miodową. Prace przy estakadach trwały przez cały rok i teraz są już bardzo zaawansowane – niedawno na gotowej konstrukcji pojawił się już tłuczeń, na którym będą układane tory.

Marzec

W marcu wyburzony został ostatni z niewyremontowanych wiaduktów nad ul. Armii Krajowej. W jego miejscu rozpoczęła się budowa nowego obiektu.

Kwiecień

Rozebrany został ostatni fragment starego wiaduktu nad ul. Łokietka. Ruch pod nowym, z szerszą jezdnią i chodnikiem, ma zostać wznowiony w ostatnich dniach roku.

Maj

29 maja pierwsze pociągi z pasażerami przejechały po nowym moście na Wiśle. To pierwszy z trzech mostów, które PKP Polskie Linie Kolejowe wybudują do końca 2021 roku. Przeprawa ma 234 metry długości i niemal dziewięć metrów szerokości.

Czerwiec

W połowie czerwca został oddany do użytku nowy przystanek kolejowy Kraków Bronowice. Na przystanku powstały cztery perony – dwa na linii w stronę lotniska i dwa na linii w stronę Śląska. Na każdy z nich można dostać się schodami, schodami ruchomymi lub windą z tunelu, który przebiega pod całym przystankiem.

Lipiec

W lipcu rozpoczęła się rozbiórka starego mostu kolejowego na Wiśle. Operacja była podzielona na kilka etapów. Elementy dotychczasowej przeprawy, po docięciu i odpowiedniej konserwacji, mają być ponownie wykorzystane w różnych częściach kraju.

Sierpień

Ruszył następny etap rozbudowy przystanku Kraków Zabłocie. Elewacja po stronie zachodniej została zdemontowana, by móc powiększyć peron i dobudować przy nim nowy tor. Wcześniej te same prace zakończyły się po wschodniej stronie.

Wrzesień

Pod koniec września rozpoczęły się prace przy przebudowie przystanku Kraków Swoszowice i budowie w jego sąsiedztwie węzła przesiadkowego z parkingiem Park&Ride.

Październik

Z mostu nad Wisłą zniknęło ostatnie przęsło.

Listopad

Zakończył się rozpoczęty miesiąc wcześniej remont wiaduktu na ul. Podmokłej. To jeden z ostatnich elementów trwającej przebudowy linii kolejowej do Skawiny, która ma się zakończyć w połowie przyszłego roku.

Grudzień

Nowy rozkład jazdy pociągów pozwolił skorzystać z efektów prac prowadzonych na linii kolejowej między Krakowem a Śląskiem. Kursuje tam teraz znacznie więcej pociągów, a najszybsze pociągi pokonują tę trasę w czasie poniżej godziny.

comments powered by Disqus