„Beata” zainauguruje nowy sezon w Operze Krakowskiej

Konferencja zapowiadająca nowy sezon w Operze Krakowskiej fot. mat.prasowe Opery Krakowskiej

Nowy sezon artystyczny w instytucjach kultury rusza pełną parą. Nie inaczej jest w Operze Krakowskiej. Już w najbliższą niedzielę koncertowe wykonanie opery komicznej „Beata” S. Moniuszki.

To ostatnia ukończona przez kompozytora opera, której premiera odbyła się w 1827 roku. Autorem libretta jest Jan Chęciński – twórca fabuł „Verbum nobile”, „Strasznego dworu” czy „Parii”. Tematem dzieła jest oczywiście miłość i różne związane z nią perypetie bohaterów, które mają szczęśliwy finał. Dzieło Moniuszki otworzy sezon 2018/2019 w Operze Krakowskiej.

– Koncertowe wykonanie „Beaty” zostanie zarejestrowane przez firmę fonograficzną DUX. Mamy nadzieję, że płyta ukaże się na początku 2019 roku i będzie wkładem Opery Krakowskiej w obchody Roku Moniuszkowskiego. W przyszłym roku przypada 200. rocznica urodzin kompozytora – przyznaje Bogusław Nowak, dyrektor Opery Krakowskiej.

Utwór radosny

Jeżeli chodzi o sama operę, kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk.

– „Beata” to dzieło świetnie zinstrumentalizowane w stylu moniuszkowskim przez Krzysztofa Baculewskiego. Pod względem harmonii i melodyki to utwór niezwykle radosny – przyznaje Tokarczyk.

Wśród wykonawców usłyszymy m.in. Katarzynę Oleś-Blachę w roli tytułowej, Monikę Kobarylską, Janusza Ratajczaka, Mariusza Godlewskiego, Wojtka Śmiłka, Adama Szerszenia oraz Orkiestrę i Chór Opery Krakowskiej. Za reżyserię scen dramatycznych odpowiada główny reżyser i dyrektor Teatru Polskiego Radia, Janusz Kukuła.

Z dystansem do wad

– Mamy do czynienia z operą, która w pigułce prezentuje styl Stanisława Moniuszki. Rozpoznajemy w niej inspiracje z „Halki”, „Strasznego dworu” czy „Flisa” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha.

Dodaje, że pod względem wykonawczym to trudne dzieło.

– Dla przykładu partia tytułowa została napisana na kilka rodzajów sopranu, co jest jedną z praktyk kompozytorskich Moniuszki. Poprzez decyzję o wykonaniu koncertowym, chcieliśmy uwypuklić warstwę muzyczną – przyznaje. – Głównym przesłaniem tej opery jest to, by umieć z dystansem podejść do naszych wad, którymi czasami za bardzo się przejmujemy i zapominamy o rzeczach naprawdę ważnych.

Więcej informacji na oficjalnej stronie Opery Krakowskiej: https://www.opera.krakow.pl/.