Prace w Bieżanowie. Jeden nowy przystanek, dwa w nowym wydaniu [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przebudowa linii kolejowej E30 kojarzy się przede wszystkim z pracami w centrum miasta. To tutaj zmiany są największe, choćby ze względu na zastąpienie nasypu między ulicami Kopernika i Miodową nową estakadą z dodatkowymi torami. Dodatkowy tor powstanie też jednak w Bieżanowie, a to tylko część planowanych zmian.

Pierwszym ważniejszym punktem za stacją Kraków Płaszów jest przystanek Kraków Prokocim. Podobnie jak w centrum miasta, pociągi kursują tam teraz tylko po jednym torze. Pasażerowie dochodzą na stary peron po tymczasowych platformach. Docelowo to miejsce będzie jednak wyglądać zupełnie inaczej.

Na dwa 200-metrowe perony będzie można wygodnie wejść z dwóch stron. Pierwsza możliwość to przejście podziemne, którego konstrukcję już wyraźnie widać w miejscu zdemontowanego drugiego toru. Na perony będzie też można wejść od strony ulicy Morawiańskiego, tuż przy dotychczasowym wiadukcie. On też zostanie przebudowany – będzie wyższy i szerszy, a pod nim poprowadzi jezdnia o szerokości 4,5m, z dwumetrowej szerokości chodnikiem.

Inny standard

Na całym tym odcinku zbudowany zostanie dodatkowy, trzeci tor. – Dzięki temu zwiększona zostanie na tym odcinku przepustowość linii. Pozwoli to na dalszy rozwój kolei aglomeracyjnej – mówi Piotr Hamarnik ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Sam przystanek też wejdzie w XXI wiek. Wymienione zostaną wszystkie elementy – od wiat przez gabloty informacyjne po balustrady. Pojawią się udogodnienia dla osób słabowidzących, nagłośnienie, zegary i kamery. Trzeci tor zostanie doprowadzony aż do stacji Kraków Bieżanów, która też zostanie zmodernizowana.

Krótsza podróż do centrum

Największą zmianą w dzielnicy Bieżanów-Prokocim będzie budowa nowego przystanku na osiedlu Złocień. To dla jego mieszkańców bardzo ważna wiadomość, ponieważ dziś dojazd tam zajmuje dużo czasu – zarówno komunikacją miejską, jak i samochodem. – Podróż do centrum ma trwać 14 minut. Dziś potrzeba przynajmniej jednej przesiadki, żeby przejechać ten odcinek komunikacją miejską i w najlepszej wersji trwa to 36 minut – mówi Marcin Szymański, radny dzielnicy Bieżanów-Prokocim. – To będzie zupełnie nowa era w życiu osiedla – ocenia.

Po przebudowie nie tylko pojawi się możliwość szybkiego dojazdu pociągiem do centrum miasta, ale też otwarte zostaną nowe możliwości wyjazdu samochodem z osiedla.

Mosty i drogi

Po pierwsze, zbudowany zostanie nowy most nad Serafą, dzięki czemu zmieści się pod nim również jezdnia i chodnik. Dziś dostępne jest tam tylko przejście piesze. Tam też znajdą się wejścia na perony nowego przystanku.

Po drugie, kolej zbuduje ponad 400-metrowy fragment nowej drogi łączącej ulice Złocieniową i Jasieńskiego. Na tej ostatniej zlikwidowany zostanie natomiast dotychczasowy przejazd przez tory, cały ruch na przeciwną stronę linii kolejowej zostanie więc skierowany na wspomnianą wyżej jezdnię przy planowanym przystanku. Obecnie robotnicy budują nowy most na Serafie, który pozwoli poprowadzić nową ulicę równolegle do torów, po ich północnej stronie.

Na ulicy Półłanki przejazd w poziomie gruntu pozostanie – będzie natomiast zmodernizowany i zyska nowe odwodnienie. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK, prace na tym odcinku mają potrwać do końca 2020 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim