Wielka inwestycja kolejowa w centrum Krakowa

fot. PKP PLK

15 lipca rusza warta niemal miliard złotych przebudowa linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. W związku z inwestycją tramwaje nie pojadą ul. Grzegórzecką.

Jak podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, inwestycja ma kolosalne znaczenie dla miasta. – To prawdopodobnie największe przedsięwzięcie od 170 lat, a więc od momentu pojawienia się kolei w Krakowie – wyjaśnia.

Korzyści dla kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej

Inwestycja poprawi nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróży. Dzięki budowie dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, pozwoli również na zwiększenie liczby połączeń, zarówno dalekobieżnych, jak i aglomeracyjnych. Budowa węzłów przesiadkowych, m.in. przystanków Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień zintegruje kolej z funkcjonującym systemem komunikacji miejskiej.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie osiem przystanków oraz stacji. Wybudowane zostaną dwa nowe przystanki, w tym wspomniane Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, uruchomiony zostanie nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej, składający się z komunikatów wizualnych i głosowych zapowiedzi. Powstaną dwa dwustumetrowe mosty na Wiśle, zmodernizowanych zostanie prawie 20 km linii, przebudowanych 55 km sieci trakcyjnej i 200 rozjazdów.

Nowa estakada, stary wiadukt

Jednym z najważniejszych etapów prac będzie budowa 850-metrowej estakady od ul. Kopernika do ul. Miodowej, której elementem będzie zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką, który, jak zapewniają przedstawiciele PKP, zachowa swój unikatowy charakter. W związku z jego przebudową pasażerów czekają istotne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Przedstawiciel wykonawcy zapewnia, że wszystkie prace będą przebiegały w ścisłej współpracy na linii inwestor – wykonawca – miasto, a każda nieoczekiwana zmiana organizacji ruchu będzie na bieżąco konsultowana z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

– Wspólnie z ZIKiT-em ustaliliśmy, że najlepszym momentem na rozpoczęcie prac będą właśnie wakacje, tak by zmiany były dla krakowian jak najmniej uciążliwe. Dołożymy wszelkich starań, by realizacja robót jak najmniej ingerowała w normalne funkcjonowanie mieszkańców, zapewniając przy tym porządek i najwyższy poziom bezpieczeństwa w rejonie prac – powiedział Bogusław Pilujski z firmy Strabag.

Łukasz Franek, zastępca dyrektora ds. transportu ZIKiT zapewnia, że wyłączenie torowiska na ul. Grzegórzeckiej zrekompensuje uruchomienie komunikacji autobusowej. – Zastępcza komunikacja będzie kursowała z wysoką częstotliwością, w godzinach szczytu co 7-8 minut, tak by pasażerowie nie tracili czasu na przesiadkę – wyjaśnia.

Zamknięcie ul. Grzegórzeckiej dla tramwajów potrwa 6 tygodni, zaś oddanie wyremontowanej linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice zaplanowane jest na 2021 rok.