Na dwa węzły przesiadkowe potrzeba więcej pieniędzy. Czy się uda?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl, Archiwum

Prezydent Majchrowski zapowiedział we wtorek wstrzymanie przetargów na miejskie inwestycje w obliczu nadchodzącego kryzysu. Czy uda się znaleźć pieniądze na te zadania, o których już wiadomo, że będą droższe niż w planach?

W takiej sytuacji są dwie inwestycje istotne z punktu widzenia rozwoju transportu zbiorowego w mieście: węzły przesiadkowe w Bronowicach i Swoszowicach.

Bronowice

W pierwszym przypadku oferty w przetargu otwarto dwa miesiące temu. Okazało się, że kwoty zaproponowane przez firmy znów przekraczają zakładany budżet. Miasto planowało wydać niecałe 55 milionów złotych, podczas gdy dwie najtańsze oferty oscylują w okolicach 67 milionów. Kolejne opiewają na 72 i 88 mln zł.

To było już drugie podejście do tego zamówienia, które zamiast oszczędności przyniosło tylko wzrost kosztów. Dlatego urzędnicy nie zdecydowali się na unieważnienie przetargu, tylko próbowali znaleźć w budżecie brakującą kwotę.

Czy wprowadzane teraz w różnych dziedzinach życia miasta oszczędności odbiją się również i na tej inwestycji? Zarząd Dróg Miasta Krakowa zapowiada, że tak nie będzie. – Zgodnie z zaleceniami władz miasta do 12 maja nie ogłaszamy nowych przetargów. Ale te, które są w trakcie, są prowadzone na tyle, na ile jest to możliwe – mówi Renata Postawa-Giza z biura prasowego jednostki.

– W przypadku parkingu Park&Ride Bronowice mamy dodatkowe środki finansowe. Czekamy na sesję rady miasta, w czasie której zostaną one przesunięte – dodaje.

Swoszowice

W podobnej sytuacji jest węzeł przesiadkowy planowany w Swoszowicach. Tam jednak w planie jest nie kubaturowy budynek łączący funkcje parkingu Park&Ride i dworca autobusowego, lecz remont przystanku kolejowego i budowa przy nim parkingu Park&Ride z pętlą autobusową, stanowiskami dla busów i taksówek i stojakami rowerowymi oraz drogą dojazdową.

Różnica jest też taka, że miasto tylko wykłada pieniądze na tę inwestycję, a przeprowadzić ją mają PKP Polskie Linie Kolejowe, które przebudowują całą linię kolejową między Krakowem Płaszowem a Podborami Skawińskimi.

Oferty zostały otwarte w pierwszej połowie marca i znów okazały się wyższe niż w planach. – Obecnie PLK są na etapie oceny złożonych ofert. Ostateczną decyzję o podpisaniu umowy podejmie miasto, które jest odpowiedzialne za finansowanie tej inwestycji – tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Bez opcji?

Jak dotąd, nie mamy jeszcze informacji o wiążących decyzjach w tej sprawie. Jeśli jednak miasto zdecyduje się na podpisanie umowy, ale tylko co do podstawowej części zamówienia, będzie to miało dalej idące skutki niż w przypadku Bronowic. W Bronowicach podstawowy zakres zamówienia obejmuje cały obiekt, a opcją dodatkową jest kładka łącząca ul. Wizjonerów z przystankiem kolejowym. Jej brak, choć uciążliwy dla części mieszkańców, nie wpływa w znaczący sposób na funkcjonalność całego węzła.

W przypadku Swoszowic zadanie podzielono w taki sposób, że zakresem podstawowym jest przebudowa przystanku kolejowego oraz budowa układu drogowego, wraz z zatokami przystankowymi czy stanowiskami dla busów i taksówek. Ale w ramach opcji dodatkowej znalazł się cały parking dla samochodów osobowych na 154 pojazdy. Dlatego decyzje dotyczące finansowania inwestycji będą miały wpływ na sposób korzystania z jej efektów.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice Swoszowice