Coraz bliżej zakończenia jest modernizacja linii kolejowej w Bronowicach. Przy okazji zyskali także kierowcy i piesi.
Prace związane z infrastrukturą kolejową koncentrują się teraz głównie na samym przystanku Kraków Bronowice, który powstaje przy ul. Armii Krajowej. Prace trwają przy budowie klatek schodowych i szybów windowych prowadzących na położone wyżej od pozostałych perony przy linii do lotniska w Balicach. Na dolnym poziomie większość nawierzchni peronów została już ułożona. Trwają też prace przy przejściu podziemnym, które będzie łączyć wszystkie perony.
Dalej od centrum miasta wykonawca zajmuje się też infrastrukturą wokół linii kolejowej. Pod wiaduktem na ul. Zielony Most już od dłuższego czasu kierowcy i piesi mogą korzystać z nowej, szerszej jezdni i obustronnych chodników. Szerzej jest też na ul. Godlewskiego, gdzie światło wiaduktu zostało znacząco poszerzone i podwyższone, co pozwoliło na budowę wygodnego przejazdu i przejścia.
Łupaszki – trwają rozmowy
Podobna możliwość będzie na ul. Majora Łupaszki. Tam również wiadukt jest znacząco szerszy, dzięki czemu zmieściłaby się tam zarówno jezdnia, jak i chodnik. W tym przypadku jednak kolejarze nie uzyskali od miasta wytycznych, by skopiować rozwiązanie z ul. Godlewskiego. – Przebudowaliśmy wiadukt, natomiast zgodnie z uzgodnieniem z miastem nie przebudowujemy tam jezdni – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Co ciekawe, również Zarząd Dróg Miasta Krakowa jest zdania, że w tym miejscu powinna powstać nowa jezdnia, z chodnikiem i odwodnieniem. – Nie ma przeszkód, aby PKP stworzyło tam chodnik. Prowadzone są obecnie rozmowy pomiędzy miastem a koleją – mówi Magdalena Wasiak z biura prasowego ZDMK.
– Gmina miała możliwość zawnioskować o chodnik i odwodnienie na ul. Majora Łupaszki na etapie przygotowania inwestycji. Zmiany obecnie już nie są możliwe – tłumaczy Hamarnik. – Jeżeli samorząd będzie chciał w przyszłości stworzyć pod wiaduktem chodnik to musi wystąpić o udostępnienie terenu. Jesteśmy otwarci na takie rozwiązanie – dodaje.
Nowa droga, nowy wiadukt
Kolejarze zbudowali też fragment nowej drogi – ulicy Wieniawy-Długoszowskiego. Przebiega ona równolegle do modernizowanej linii kolejowej, od ul. Zielony Most w stronę Mydlnik. Część, za którą odpowiedzialne było PLK, będzie gotowa we wrześniu. Jak podaje nam ZDMK, miasto zamierza położyć nowy asfalt na fragmentach, które nie były objęte uzgodnieniem z koleją.
Jednak największy postęp na bronowickim odcinku to nowy wiadukt na ul. Rydla, dzięki któremu kierowcy, rowerzyści i piesi mogą przedostać się na drugą stronę torów bez oczekiwania przed zamkniętym szlabanem.