Policzą, jak skomunikować Małopolskę koleją

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Gdzie wybudować nowe linie, a gdzie dodatkową łącznicę? Gdzie jest największe zapotrzebowanie na przewozy i jak ułożyć rozkłady? Dokładne odpowiedzi na te pytania mają być znane za rok.

W poniedziałek rano przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA i samorządu województwa małopolskiego podpisali list intencyjny o współpracy w zakresie rozwoju transportu kolejowego na terenie Małopolski. Zapowiedzieli, że jeszcze tego samego dnia pójdzie za tym ogłoszenie przetargu na przygotowanie studium wykonalności.

Gdzie i jak

Dokument ma określić kierunki rozwoju sieci linii kolejowych na terenie województwa. Chodzi nie tylko o Kraków, ale i o poprawę dostępności komunikacyjnej mniejszych miejscowości w regionie, np. Olkusza, Myślenic czy Zakopanego.

– Wykonawca będzie musiał przeanalizować, jakie potoki podróżnych obserwujemy teraz, a jakie są planowane. Musimy sprawdzić przepustowość na istniejących liniach i gdzie byłyby potrzebne nowe odcinki linii – tłumaczył prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Przetarg na przygotowanie studium ma zostać rozstrzygnięty w ciągu dwóch-trzech miesięcy. Tak, żeby w II połowie roku 2020 mieć już gotowy dokument i na jego podstawie planować inwestycje w ramach unijnej perspektywy 2021-2027.

Kraków czeka

Z punktu widzenia Krakowa ustalenia studium będą miały bardzo istotne znaczenie. Dopóki nie powstanie metro, to kolej ma szansę przejąć sporą część ruchu w mieście, pozwalając na szybki dojazd do centrum nawet z najdalej położonych osiedli.

PLK deklarują, że będą uzgadniać dalsze kroki w tej dziedzinie z przedstawicielami miasta. Urząd miasta ma też w tej sprawie własny dokument dotyczący zapotrzebowania na ruch i własne plany dotyczące budowy przystanków.

– Miasto ma opracowane swoje analizy ruchu w obrębie aglomeracji. Rozmawiamy w tej chwili z miastem i na pewno te elementy będziemy chcieli wykorzystać – zapewnia Merchel.

Z województwem

Województwo małopolskie dołoży jedną czwartą kwoty potrzebnej na opracowanie studium, PLK zaangażują się w pozostałą część. Partnerzy porozumienia będą współpracować na rzecz opracowania studium. Województwo będzie uczestniczyć w opiniowaniu dokumentu.

– Rozwój infrastruktury to też duże wyzwanie dla nas jako organizatora transportu. Musimy być przygotowani na zakup nowych pociągów. W tym roku planujemy podpisać umowę na dostawę czterech dodatkowych pociągów, a kolejne pociągi będą kupowane w kolejnych latach – zapowiedział wicemarszałek województwa Łukasz Smółka.