Pożegnanie starej Scanii. Koniec z wysoką podłogą [ZDJĘCIA]

Przejazdem specjalnym spod Galerii Krakowskiej na osiedle Podwawelskie MPK pożegnało wykorzystywane od ponad 22 lat autobusy Scania 113 ALB. Zostały one ostatecznie wycofane z obsługi regularnych linii.

Skok technologiczny

Zakup pierwszych trzynastu Scanii w 1992 roku był dużym wydarzeniem w krakowskiej komunikacji miejskiej. Były to pierwsze tak nowoczesne autobusy, wyróżniające się nie tylko wyglądem, ale także konstrukcją i rozwiązaniami technicznymi, wyprzedzającymi znacznie pojazdy wykorzystywane dotychczas przez MPK.

Scanie były wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i jako pierwsze w Krakowie miały silniki spełniające europejskie normy Euro1. Nowością były też specjalne kasetowe tablice z przewijanymi taśmami, które informowały o numerze linii i kierunku jazdy.

Milion na liczniku

Autobusy szwedzkiego koncernu po raz pierwszy wyjechały na krakowskie ulice w lipcu 1992 roku. Obsługiwały linie 114 z Górki Narodowej na Ruczaj i 119 łączącą Borek Fałęcki z Dworcem Głównym. Później można je było spotkać na większości linii obsługiwanych taborem przegubowym. Łącznie w okresie od 1992 do 1996 roku kupiono trzydzieści takich pojazdów.

Do 5 lutego pozostały już tylko dwa. – MPK planuje jeden z nich zachować jako pojazd historyczny, a drugi zostanie zezłomowany – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. Autobus, który oficjalnym przejazdem zakończył w czwartek eksploatację Scanii 113 ALB w Krakowie, miał na liczniku ponad milion kilometrów.

Marek Gancarczyk tłumaczy, że wycofanie wysokopodłogowych Scanii było możliwe dzięki ubiegłorocznym zakupom nowych pojazdów. Teraz wszystkie autobusy wykorzystywane w mieście mają już przynajmniej fragment niskiej podłogi.