Przebudowa Muzeum Inżynierii Miejskiej

Muzeum Inżynierii Miejskiej czekają duże zmiany fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jeszcze w tym miesiącu projekt przebudowy Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie powinien uzyskać pozwolenie na budowę. Instytucja po realizacji projektu, oprócz dodatkowej przestrzeni wystawienniczej, ma zyskać kawiarenkę muzealną, sklep muzealny czy księgarnię techniczną. Warunkiem rozpoczęcia prac jest jednak pozyskanie zewnętrznego i bezzwrotnego dofinansowania.

Muzeum Inżynierii Miejskiej czeka przebudowa oraz rozbudowa zabytkowego zespołu budynków. Chodzi przede wszystkim o powiększenie powierzchni wystawienniczej i obsługowej instytucji. – Umożliwi to płynność ruchu zwiedzających oraz umożliwi zachowanie ciągłości zwiedzania między poszczególnymi halami – wyjaśnia LoveKraków.pl Dyrekcja Muzeum. Adaptacja zabytkowych budynków sprawi, że powstanie około 5845 m2 powierzchni użytkowej, która zostanie przeznaczona na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających.

Projekt gotowy, co z dofinansowaniem?

Projekt przebudowy został opracowany w 2014 roku, na bazie „Koncepcji funkcjonalno - przestrzennej rozbudowy zespołu budynków Muzeum Inżynierii Miejskiej”. Do końca stycznia b.r. powinien uzyskać prawomocne pozwolenie na budowę. Według wstępnych kosztorysów, całkowita wartość robót budowlanych ma wynieść 25 000 000 zł netto.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się realizacja projektu. Jak poinformował nas Jan Machowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa, warunkiem jest pozyskanie zewnętrznego dofinansowania bezzwrotnego. Przygotowano już odpowiednią dokumentację z założeniem aplikowania o środki pochodzące z Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 lub Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego 2014-2020).

Powstanie część podziemna

Ważnym punktem inwestycji jest również adaptacja piwnic i przestrzeni podziemnej zaplecza zajezdni tramwaju elektrycznego w hali D. – Podjęto taką decyzję, ze względu na możliwość wyeksponowania części dawnych kanałów, pomieszczeń i zbiorników technicznych w charakterze świadka pierwotnych funkcji budynku, związanych z komunikacją tramwajową – wyjaśnia Dyrekcja.

Mają zostać wyeksponowane niedostępne do dziś elementy elektrowni zakładowej, które produkowały energię elektryczną dla pierwszych krakowskich tramwajów elektrycznych. Konieczne jest również wykonanie prac konserwatorskich i budowlanych dla zakończenia procesu rewaloryzacji i adaptacji zabytkowej zabudowy.

„Jedyna taka wystawa”

W budynku dawnej wozowni o powierzchni ok. 1000 m2, czyli największej sali ekspozycyjnej budynku D, planowane jest urządzenie wystawy związanej z historią polskiej motoryzacji. Będzie to rozwinięcie prezentowanej już ekspozycji „Moto-kultura”. – Będzie to prezentacja eksponatów-muzealiów wielkogabarytowych: samochody osobowe, pół- i ciężarowe, archiwaliów związanych z rozwojem motoryzacji, akcesoriów z tematyki dzieje transportu – wymienia Dyrekcja. - Będzie to jedyna w kraju tak przeglądowa wystawa poświęcona rozwojowi środków transportu w ujęciu społeczno- antropologiczno- technicznym.

Przeszkolone kanały rewizyjne

W planach jest również częściowe odtworzenie oryginalnego odcinka podtorza w części zachodniej hali. Ma on mieć długość 8 m. - Ten „świadek miejsca” będzie obejmować cztery istniejące zejścia do kanałów rewizyjnych Jedno zejście zostanie zaadaptowane na schody komunikacyjne, prowadzące do planowanej tam największej sali ekspozycyjnej w adaptowanej piwnicy hali D – informują przedstawiciele Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Na oryginalnej konstrukcji podtorza będzie znajdować się replika najstarszego krakowskiego tramwaju elektrycznego wąskotorowego. W jej wnętrzu będą odtwarzane filmy czy materiały archiwalne związane z rozwojem krakowskich linii tramwajowych. Eksponowane będą również inne obiekty, np. najstarszy krakowski tramwaj konny typ „letni” z 1882 roku. Stworzą one pierwszą część wystawy poświęconej rozwojowi miasta z punktu widzenia zmian w obszarze inżynierii miejskiej, urbanizacji i ich wpływu na poziom życia mieszkańców. Przeszklona zostanie również oryginalna część kanałów rewizyjnych. Pomiędzy obiektami wystawy „Moto-kultura” będą widoczne repliki studzienek kanalizacyjnych, włazów z przeszklonymi i podświetlonymi wzierami, prowadzące do odtworzonego fragmentu kolektora kanalizacyjnego oraz innych sieci miejskich w sali ekspozycyjnej w piwnicy hali D1.

– Kraków jest dla nas w scenariuszu tej wystawy źródłem i przykładem zmian rozwojowych – podkreśla Dyrekcja. - Nasza koncepcja postrzegania miasta, przez jego rozwój i teraźniejszość, ale w ujęciu inżynieryjno- przemysłowo - technicznym jest jedyną w kraju i ma charakter nowatorskiego interpretowania  rozwoju miast na przykładzie Krakowa.