Jurorzy Mall Wall Art o zwycięskim projekcie

Projekt, który wygrał konkurs Mall Wall Art już budzi spore kontrowersje i pytania, dlaczego ten, a nie inny? Poniżej prezentujemy opinie niektórych członków jury. Mogą one rozwiać wątpliwości i pozwolić na spojrzenie z nieco innej perspektywy na pracę Justyny Posiecz-Polkowskiej. - Pozbawiony oczywistych relacji z Krakowem, bez smoka i lajkonika, wieży Mariackiej czy fryzów sukiennic. Nie epatuje prostą symboliką. To nietrywialna kurtyna, która zakryje w końcu wstydliwe oblicze Galerii Krakowskiej - uważa Dawid Hajok, dziennikarz Gazety Wyborczej.

 

Jacek Stokłosa - Główny Plastyk Miasta Krakowa

Rozwiązanie totalne a jednocześnie atrakcyjne w każdym fragmencie, co jest istotne z uwagi na trudność oglądu w całości ścian Galerii. Twórcze nawiązanie do wspaniałych tradycji polskiej i krakowskiej sztuki. Przestrzenność rysunku dobrze wspomaga architekturę bocznej, zapomnianej dotychczas, elewacji budynku Galerii Krakowskiej. Motyw i tonacja obrazu współgrają z widokiem zabytkowego centrum Miasta.

Artur Wabik - Dyrektor Artystyczny konkursu Mall Wall Art, twórca murali

Wyłoniony w konkursie projekt to bardzo ciekawa, zrównoważona kompozycja nawiązująca do realizacji rzeźbiarskich z lat 20-tych XX wieku. Spokojna w obszarze chromatycznym, podzielona mechanicznie na niewielkie, kwadratowe moduły jest jednocześnie niezwykle dynamiczna i pełna wewnętrznych naprężeń. Poprzecinane łuki, zagłębienia i wypukłości napierają na siebie tworząc wrażenie ciągłego ruchu. Wibrująca struktura przywodzi na myśl precyzyjny mechanizm, którego działanie widz będzie długo odkrywał. Propozycja unikalna na tle innych, powstających obecnie w Polsce murali. Bez wątpienia trudna do przeniesienia na ścianę, ze względu na dużą ilość szczegółów. Mimo to jestem dobrej myśli - gotowy mural najczęściej będzie oglądany z bliska, a każdy przechodzień powinien mieć szansę doświadczania go w pełni.

Zbigniew Bajek - Profesor Wydziału Malarstwa Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Projekt spełnia wszystkie wymogi stawiane przez organizatorów konkursu, a jednocześnie wyróżnia się spośród ogromnej ilości pomysłów zgłoszonych na konkurs formą, kolorystyką, „sposobem dialogowania” z budynkiem na którym się znajdzie, z bezpośrednim otoczeniem oraz z... Krakowem – jego przeszłością i współczesnością.

W moim odczuciu artystka nawiązuje do Warsztatów Krakowskich, powstałego na początku XX wieku stowarzyszenia skupiającego wybitnych artystów, projektantów i rzemieślników, którzy postulowali podniesienie jakości artystycznej przedmiotów powszechnego użytku. Nie wdając się w szczegóły, wspomnę tylko, że idea WK sprawdziła się, co potwierdził ogromny, światowy sukces na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu, w 1925 r.

Nagrodzony projekt nawiązuje do snycerki – drewnianych reliefów, co sprawia, że jego rzeźbiarsko migotliwa struktura w sposób zasadniczy zmienia sztywną, geometryczną bryłę Galerii Krakowskiej, nie wchodząc jednocześnie z nią w konflikt. Łączy w sobie powagę i zabawę formą, sztukę wysoką z „ludową”; ma w sobie solidność i oddech. Jest do oglądania pod różnym kątem i z różnych odległości.

Magdalena Sroka - Zastępca Prezydenta Krakowa ds Kultury i Promocji Miasta

W ścisłej czołówce obrad znalazły się prace o dużej rozpiętości tematycznej. Wybrany projekt Justyny Posiecz-Polkowskiej wzbudza ciekawość, porusza wyobraźnię i daje duże możliwości interpretacji. Na pewno będzie zaskakujący dla oglądających. Można w nim znaleźć odniesienia do Xawerego Dunikowskiego i jego rzeźbiarskiego stylu. Jestem przekonana, że wybrana praca całkowicie odmieni ścianę Galerii.

Izabela Helbin - Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego

Wygrała kompozycja monumentalna, w duchu dwudziestolecia międzywojennego, konstruktywistyczna w formie, bardzo rytmiczna. Wybraliśmy ją z powodu walorów malarskich, a także dlatego, że interesująca metaliczno-szara kolorystyka doskonale wpisuje się w sąsiedztwo stacji kolejowej. Artystka, której projekt wygrał, ma na koncie wielkoformatowe realizacje, działa w ramach gdańskiej szkoły muralu, także jej doświadczenie przekonuje, że realizacja tak dużego projektu ma szanse powodzenia.

Rafał Stanowski - Kierownik działów kultury "Dziennika Polskiego"
i "Gazety Krakowskiej", redaktor odpowiedzialny za magazyn kulturalny "Magnes"

Zwycięska praca ma szansę zmienić nie tylko wygląd Galerii, ale i bramy miasta, którą jest teren w pobliżu Dworca Głównego. Odtąd pasażerów wysiadających z pociągów i autobusów witać będzie nie biała, pozbawiona głębszego znaczenia ściana, lecz bogata w motywy praca artystyczna. Przechodnie zobaczą na własne oczy, że znaleźli się w mieście kultury. Sukces Mall Wall Art, na który wysłano ponad 500 prac, pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w street arcie. Wielkoformatowa sztuka, która z galerii wyszła wprost na ulice, przyciąga uwagę mocniej niż najbardziej efektowne reklamy. Artyści rządzą w XXI wieku.

Maria Anna Potocka - Dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK

Wybrano projekt spełniający różnorodne marzenia. Jest abstrakcyjny, ale zarazem przenosi ideę modernizmu, postępu i walki. Jest kompozycją malowaną, ale wygląda jak rzeźba. Jest precyzyjnie i bezbłędnie wykonany i na dodatek nie kłóci się z architekturą, gładko przenikając jej komplikacje.

 

Aktualności

Pokaż więcej