Tramwaj na Azory pojedzie wzdłuż Opolskiej [ZDJĘCIA]

Pętla Azory fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Z pętli Krowodrza Górka wzdłuż ulicy Opolskiej – tak najprawdopodobniej będzie przebiegać nowa linia tramwajowa na Azory. Ta wersja zdecydowanie przeważała na konsultacjach z mieszkańcami, za nią też jednogłośnie opowiedziała się rada dzielnicy. Teraz wiele zależy od tego, które ze złożonych uwag zostaną uwzględnione.

W połowie listopada mieszkańcy dzielnicy Prądnik Biały mieli trzy okazje, by na spotkaniach poświęconych planowanej budowie zapoznać się z trzema proponowanymi rozwiązaniami. Później do 4 grudnia można było na adres Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wysyłać własne uwagi. Urzędnicy przedstawili jedną opcję z Krowodrzy Górki wzdłuż ulicy Opolskiej i dwie wzdłuż ulic Wybickiego i Łokietka.

Odpowiedź sugerowana

Pierwsza z nich – jak przekonuje przewodniczący dzielnicy Jakub Kosek – funkcjonuje w świadomości mieszkańców od kilkudziesięciu lat, więc nie było też raczej zaskoczeniem, że już na etapie spotkań zyskała największe poparcie. Dwie pozostałe opcje wiązały się z przebiegiem tramwaju bliżej zabudowań, koniecznością większych wycinek, a także z dłuższym czasem przejazdu. Poza tym, wersje B i C były na tyle podobne do siebie, że głosy się rozłożyły.

– Wpłynęło do nas 340 wniosków, około połowa dotyczy wariantu A – informuje Michał Pyclik z ZIKiT. Jak mówi, uwagi nie zostały jeszcze opracowane, ponieważ spora część z nich dotarła do miejskiej jednostki w ostatniej chwili. – Wiele wskazuje na to, że realizacja pójdzie w stronę wariantu A, z modyfikacjami. To, jakie modyfikacje zostaną wprowadzone, okaże się po przeanalizowaniu uwag przez projektanta – zapowiada rzecznik miejskiej jednostki.

Przedłużyć obydwie odnogi

Propozycje zmian w koncepcji A wysunęła też rada dzielnicy, równocześnie wyrażając jednogłośnie poparcie dla tej właśnie opcji. Radni chcą przede wszystkim przedłużenia jednej odnogi nowej trasy w rejon Galerii Bronowice i drugiej – w stronę ulicy Radzikowskiego. Zakładają, że później trudno będzie wrócić do tematu i torowisko długo nie doczeka się przedłużenia – a poprawy komunikacji potrzebują zarówno nowe osiedla po północnej stronie ul. Opolskiej, jak i zachodnia część Azorów. W proponowanej koncepcji jest co prawda przewidziane wyprowadzenie linii na północ, ale tylko na drugą stronę Opolskiej, z myślą o osobnej, późniejszej inwestycji.

Rada chce też, by na zakończeniu trasy na Azorach powstała pętla – tak, by tramwaje mogły tam zawracać. W przeciwnym razie będzie mógł tam jeździć tylko tabor „dwustronny”, umożliwiający zmianę kierunku jazdy. Jeśli nie uda się zbudować pętli, radni oczekują przynajmniej zakupu nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów do obsługi tej linii.

Brakuje parkingów

Kolejne postulaty dotyczą parkingu Park&Ride, który ma powstać wewnątrz węzła łączącego ulice Weissa i Conrada. Radni chcą osobnego parkingu podziemnego dla mieszkańców Azorów albo budowy P&R w wersji czteropoziomowej. – Budowa stosownych parkingów wydaje się być koniecznością. Należy pamiętać, iż osiedle Azory jest najgorszym osiedlem zabudowy blokowej pod względem parametru liczby miejsc parkingowych przypadających na stu mieszkańców – podkreśla przewodniczący Kosek.

Rada zwraca też uwagę na potrzebne nowe rozwiązania dla pieszych (kładki, windy) w rejonie ulicy Opolskiej, by ułatwić im dostęp do nowej linii tramwajowej.

Nowe torowisko – jeśli wariant A zostanie ostatecznie wybrany – będzie miało 1,6 km długości. To ok. 800-900 m mniej, niż w wersjach B i C, co oczywiście wpływa również na koszt realizacji. ZIKiT szacuje koszt budowy tej linii na poniżej 100 mln zł.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały