Zabytkowy walec stanął przy rondzie Mogilskim

fot. GDKiA w Krakowie
Trzykołowy walec parowy stanął przed siedzibą GDDKiA w Krakowie. Wykonany został w poznańskich zakładach H. Cegielski Tow. Akc. i rozpoczął pracę w 1929 roku.

Ma ponad sześć metrów długości i trzy metry wysokości, a średnica tylnych kół wynosi 1,76 metra. Stal, którą zużyto do jego budowy, w 1927 roku wyprodukowała huta Częstochowa. Wykonany został według polskiego projektu. Stosowano go do wałowania nawierzchni tłuczniowych, żwirowych, asfaltowych i smołowych.


Od 1953 roku był zainstalowany na bocznicy kolejowej w okolicach Torunia do podgrzewania cysterny kolejowej ze smołą i asfaltem. Od 41 lat maszyna nie była już używana – stała w Bazie Młyniec Rejonu Dróg Publicznych w Toruniu jako eksponat. Stamtąd przeniesiono go do skansenu w Ciechocinku, ale jego stan był już zły. Po renowacji trafił do Krakowa przed siedzibę GDDKiA (ul. Mogilska 25). Po ustawieniu został osłonięty z uwagi na trwający remont parkingu.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Grzegórzki
comments powered by Disqus