Od czerwca piesi będą mogli bezpiecznie przejść przez ulicę Zielony Most, nad którą przebudowywana jest linia kolejowa. Prace prowadzone przez PKP PLK na odcinku Kraków Główny Towarowy – Krzeszowice warte są ponad pół miliarda zł.
Kolejarze potwierdzają już swoje wcześniejsze zapowiedzi dotyczące przejścia przez ulicę Zielony Most. Harmonogram przebudowy wiaduktu został tak zmieniony, by ograniczyć zmiany w komunikacji. – Do czerwca będzie bezpieczne przejście dla pieszych pod modernizowanym obiektem. Takie rozwiązanie znacznie skróci obecne dojście – tłumaczy Dorota Szalacha z PKP PLK. Wykonawca zakończył rozbiórkę starej budowli, teraz powstają fundamenty nowego wiaduktu. Do transportu na budowę przygotowywane są gotowe elementy konstrukcji.
Modernizacja linii kolejowej Kraków-Katowice z jednej strony poprawi bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, z drugiej – poprawi komunikację w mieście. Tylko w Krakowie przebudowane będą cztery wiadukty (przy ul. Armii Krajowej, Zielony Most, Łupaszki, Godlewskiego), a dodatkowy obiekt przy ul. Rydla zastąpi istniejący przejazd kolejowo-drogowy. Nowe obiekty umożliwią sprawniejszy przejazd samochodów, rowerów i wygodny ruch pieszych.
Kraków Bronowice – kolej zaprasza
Nowy przystanek Kraków Bronowice budowany jest w rejonie Armii Krajowej. Będzie miał cztery perony, do których poprowadzą windy i schody ruchome, a wygodne dojście zapewni przejście podziemne. Docelowo przystanek będzie połączony z węzłem przesiadkowym, który miasto planuje przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej.
Na stacji Kraków Mydlniki budowany jest nowy peron. Przejście podziemne wyposażone w windy zastąpi tam starą kładkę nad torami. Prace na odcinku do Krzeszowic obejmą jeszcze stacje Krzeszowice, Zabierzów oraz przystanki: Rudawa i Kraków Mydlniki Wapiennik. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i tablice informacyjne oraz informację głosową. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano m.in. budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind.
Koniec całości w 2020
Modernizacja trasy E30 Kraków – Katowice na odcinku Kraków Główny-Kraków Mydlniki będzie kosztować prawie 250 mln zł, a na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice –blisko 300 mln zł. Zakończenie modernizacji obu odcinków planowane jest w drugim półroczu 2018 r. W lutym rozpoczęła się także modernizacja odcinka Krzeszowice – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł, która zakończy się w pierwszej połowie 2019 r. Odcinek Trzebinia – Krzeszowice jest jeszcze na etapie przetargu. Zakończenie inwestycji na całej trasie Katowice – Kraków planowane jest w 2020.